Feltalálónk az

Innotéka

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (1) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apollo-program (1) aquae­ductus (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) Átrium Ház (1) Audi (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) Bánki (4) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) Bay (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (1) Davy (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) Dubosq (1) dunai hajózás (1) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (4) Eötvös-inga (1) eozin (2) építészet (1) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (1) geofizika (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (2) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) gyógyszergyártás (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (2) hajózsilip (1) Hanaman (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (1) Hell (1) Heller (2) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (1) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (1) mintaoltalom (1) Mistéth (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (1) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (1) Pavlics (1) Péch (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (1) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) pirogránit (1) Polányi (2) poroltó (1) Puli (1) Pungor (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (2) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (2) repülőgép-tervezés (1) repülőgépgyártás (1) restaurálás (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (2) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (1) Suzuki (1) Svachulay (1) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (6) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (1) távírda (1) távolbalátás (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) útépítés (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (1) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2012.06.22. 11:13

Izzólámpa egy kilogramm aranyért

„Csak az az igaz tudomány, amely világra szól.” (Eötvös Loránd)

brody.jpgNyolcvan évvel ezelőtt az Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt. (Tungsram) vezérigazgatójánál megjelent a gyár laboratóriumának egyik kutatója, Bródy Imre (1891–1944), s bejelentette – akkor még csak általa tudott nagy találmányát –, hogy feltalálta a kripton töltésű izzólámpát.

Aschner Lipót (1872–1952) – mert ő volt ekkor a nagy hírű gyár vezérigazgatója – figyelemmel hallgatta kollégáját, s azt kérdezte: Hogyan lehet a kísérleti gyártást elindítani? Bródy válasza: 1 kilogramm aranyért vehető Németország­ban egy köbdeciméter kripton – mert azt abban az időben csak kísérleti célokra állították elő. Volt Aschnernek még egy kérdése: Mennyi izzó állítható ebből elő? 20-25 darab – volt a válasz. A „jövőbe látó” vezérigazgató engedélyezte a kísérletek megkezdését.
1930. augusztus 11-én kelt az a szabadalmi leírás, amelyben Bródy Imre megfogalmazta a kripton töltésű izzólámpa működési elvét. Bródy híres felismerésének az volt a lényege, hogy a kripton atomsúlya jobban megközelíti a volfrámét, mint a korábban használt nitrogén és argon töltés, és a közeli atomsúlyok növelik az izzólámpa élettartamát. Az eredményes kísérleti gyártás után Polányi Mihállyal (1891–1976) kidolgozta az olcsó kriptongáz előállításának technológiáját.

arjegyzek.jpgA kriptongáz előállítására 1937-ben Ajkán, a Bakony lábánál üzembe helyezték a világ első olyan kriptongyárát, amely az izzólámpákhoz főtermékként állított elő kriptont. (A gyárat 1945-ben – jóvátétel fejében – a szovjet hadsereg leszerelte és elszállította.)
A Bródy Imre által feltalált kripton töltésű izzólámpa világsikere nem maradt el. A Tungsram szinte a világ minden országába exportálta megbízható, hosszú élettartamú izzólámpáit. (Távoli földrészekre a hajókon szállított lámpákat hordókba csomagolták, mert az esetleges hajótörés után az áru egy másik hajóval így eljuthatott a gyár számára legfontosabbhoz, a megrendelőhöz.) A korszerű gyártás szerves részét képezte a kutatás-fejlesztés.

tungsram.jpgA világ első ipari kutatólaboratóriumát a General Electric (GE) Co. létesítette az Amerikai Egyesült Államokban. Ennek mintájára alakult meg 1922-ben a pesti Váci úti gyárban az ország első és évtizedeken át egyetlen ipari kutatólaboratóriuma.
Napjainkban a GE Hungary Zrt. gyártja az egyik legkorszerűbb fényforrást, a „Genura” lámpát, amelynek élettartama 15-ször hosszabb a hagyományos izzólámpákénál. (Ilyen lámpák világítanak az Országházban.)
Műszaki fejlesztéssel, versenyképes termékekkel a világpiac meghatározó szereplői maradhatunk. Az izzólámpa sikertörténete is ezt bizonyítja.•

A bejegyzés trackback címe:

http://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr654604315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

belekotty 2012.06.22. 13:03:28

Mekkora 5let! És mennyire 1*ű.

Pipas 2012.06.22. 13:06:00

Jó kis cikk, többit is elolvastam... azok is jók. :)

OkoskaTo:rp 2012.06.22. 13:53:34

Ha már a GE neve felmerült, ajánlom a T. nagyérdemű figyelmébe a Villanykörte-összeesküvés c. filmet...

(Meg ugye ha már a GE Hungary arcát akarjuk reklámozni, akkor tegyük fel a kérdést, vajon miért szervezte ki a Távol-Keletre az izzógyártást itthonról a GE!)

diktatorikus kleptokrácia 2012.06.22. 14:14:24

31 éve született, a második világháború alatt meghalt...
na jó, nem keresem a csomót, nagyon jó lett. grat

Gombperec hídlakó 2012.06.22. 14:14:38

@OkoskaTo:rp:
A válasz egyszerű:

olcsóbb előállítási költség -> nagyobb bevétel
+
távolkeleti minőség -> hamarabb kiég -> több db-ot adnak el -> nagyobb bevétel
=
sokkal nagyobb bevétel

Innotéka 2012.06.22. 14:30:55

@diktatorikus kleptokrácia:
Köszönjük, javítottuk, a nagy meleg hat a... számokra! :)

freesleep 2012.06.22. 14:44:57

tényleg, a feltaláló és a gyártás kezdetének magyar volta miatt kéne tungsram izzót venni? én inkább csak a GE profitját szeretném növelni, illetve a kínai gyártók bérét, nem baj?

KREATOR 2012.06.22. 15:28:18

A Tungsram mar reg a GE kezeben van...Kaposvaron a Videtonban is volt egy reszleguk, akkor meg GE-Tungsram volt a nev, de mostanra mar azt hiszem a Tungsram eltunt