Feltalálónk az

Innotéka

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (1) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apollo-program (1) aquae­ductus (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) Átrium Ház (1) Audi (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) Bánki (4) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) Bay (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (1) Davy (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) Dubosq (1) dunai hajózás (1) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (4) Eötvös-inga (1) eozin (2) építészet (1) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (1) geofizika (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (2) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) gyógyszergyártás (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (2) hajózsilip (1) Hanaman (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (1) Hell (1) Heller (2) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (1) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (1) mintaoltalom (1) Mistéth (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (1) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (1) Pavlics (1) Péch (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (1) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) pirogránit (1) Polányi (2) poroltó (1) Puli (1) Pungor (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (2) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (2) repülőgép-tervezés (1) repülőgépgyártás (1) restaurálás (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (2) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (1) Suzuki (1) Svachulay (1) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (6) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (1) távírda (1) távolbalátás (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) útépítés (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (1) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2014.05.29. 05:45

A szecesszió magyar építőmestere

LECHNER 100

„A magyar nemzeti formanyelv kialakítására tett kísérlete a korszak legjelentősebb műveit hozta létre.” (Gerle János – Kovács Attila – Makovecz Imre: A századforduló magyar építészete, 1990)

A Műegyetemen generációknak továbbadott legenda szerint Lechner Ödön (1845–1914) egy alkalommal megkereste Wartha Vince (1844–1914) professzort, aki Zsolnay Vilmossal már eredményesen kísérletezett az eozinmázas kerámiával, s az eljárást megismerve, apja téglagyárában ki is próbálta.1-iparmuveszeti-jav.jpg

Az eredmény lenyűgözte. Az eozinmázas cserép egyik gyönyörű alkotása, az Iparművészeti Múzeum fő díszítőeleme lett Zsolnay másik találmányával, a pirogránittal együtt. Zsolnay 1852-ben alapította pécsi fazekasműhelyét nemes kerámiák gyártására. Az ő találmánya az épületek díszítésére szolgáló fagyálló pirogránit.

Lechner Ödön már az 1860-as évek elejéről ismerte Wartha Vincét, amikor a József Polytechnicum hallgatói voltak. Útjuk a következő évtizedekben elágazott, de az ifjúkori barátság később is megmaradt.

Lechner a polytechnicumi évek után a Berlini Építészeti Akadémia hallgatója lett, itt kötött barátságot egy későbbi műegyetemi professzorral, a Budapesti József Műegyetem központi épületét tervező Hauszmann Alajossal. Olaszországi és franciaországi tanulmányútjain új építészeti anyagokkal ismerkedett meg, köztük a vasbetonnal és az acéllal. Ugyan 1845-ben Pesten már készültek öntöttvas oszlopok, ám ezek építészeti funkciót csak később kaptak. Hazatérte után Pártos Gyulával építészeti irodát nyitott. Gazdag alkotóévek következtek. Erről tanúskodik a MÁV nyugdíjintézetének bérháza az Andrássy úton, illetve a szegedi városháza.

1893 és 1896 között épült az egyik, ma is csodálatos alkotása, az Iparművészeti Múzeum. Itt kapott helyet a korábban más helyen őrzött gazdag gyűjtemény. Az épületet színes pirogránit burkolja, s a tetők gerince és a kupolafedés élei Zsolnay-kerámiából készültek. A kupola az előcsarnokot fedi, s a folyosók árkádokkal veszik körül az üvegezett udvart. A méhsejtszerű elemekből rakott üvegkupola kiváltotta a kortársak elismerését. Szobra – Farkas Béla és Kende Ferenc alkotása – a múzeum előtt áll.

1897-ben kapott megbízást a Magyar Állami Földtani Intézet Stefánia úti épületének tervezésére. 2-foldtani.jpg

E munkáját követte a Postatakarékpénztár (ma Magyar Államkincstár) Hold utcai épülete, amelyért 1900-ban megkapta a Kézművesek Egyesülete Nagy Aranyérmét. 3-posta.jpg

A kőbányai Szent László-plébániatemplom tervezésénél felhasználta Barcza Elek korábbi munkáját is.4-templom.jpg

1911-ben a római nemzetközi építészeti kiállításon életművét Nagy Aranyéremmel tüntették ki. Tanítványai – köztük Lajta Béla, Árkay Aladár – tovább vitték örökségét.
Lechner Ödön a magyar szecessziós építészet legnagyobb, világhírű mestere, az önálló magyar építészeti stílus megteremtője volt.•

Ez a bejegyzés Lechner Ödön halálának 100. évfordulóján jelent meg, a fővárosi bloggerek virtuális asztaltársasága tagjainak kezdeményezésére. Az évfordulóra több Lechnerrel és tanítványival kapcsolatos blogbejegyzés született, melyeket az Urbanista blog gyűjtött össze, itt olvashatók.

http://barosssblog.blogspot.hu/2014/06/egy-epiteszdinasztia-barosson.html
http://fovarosi.blog.hu/2014/06/10/a_kobanyai_szent_laszlo_gimnazium_elso_evszazada
http://kep-ter.blogspot.hu/2014/06/lechner-100-veres-palne-utca-9.html
http://lasdbudapestet.blogspot.hu/2014/06/lechner-100-kobanya-disze.html
http://mienkahaz.blog.hu/2014/06/09/lechner100_egy_evszazada_hunyt_el_a_magyar_formany_megalkotoja
http://szerelmembudapest.blog.hu/2014/06/09/honnan_nonek_a_viragos_almok_lechner100

http://manda.blog.hu/2014/06/10/a_foldtudomanyok_keken_ragyogo_palotaja

http://urbanista.blog.hu/2014/06/10/100_eve_hunyt_el_a_magyar_gaudi_lechner_odon_epitesz_zsolnay-keramiakkal_egy_addig_ismeretlen_vilago

A bejegyzés trackback címe:

http://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr106222830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

gmarc 2014.05.30. 08:35:05

Kevesen tudják, de a budapesti központi pályaudvar tervpályázatán is egy szecessziós mű nyert, sajnos azonban sosem épült meg. Ha megépült volna, szerintem a világ egyik legszebb vasúti pályaudvara lett volna.

ervin2 2014.06.10. 09:43:07

@gmarc: Kár. Kösz az infot.

Gyingizik 2014.06.10. 10:10:45

Nagyszerű cikk, a magyar szecesszió igen egyedi volt. Ha jól tudom a Szabadkai Városháza is ilyen stílusú, és még a felsoroltaknál is impozánsabb építmény.

lüke 2014.06.10. 10:35:33

aki nem tudja ' , hiányzott
az ált. Műveltség képzésnél- sokan vannak-

Bogyó 2 2014.06.10. 11:47:40

@Gyingizik: Nem kell Szabadkáig menni, bár az is szép. A Kecskeméti Városháza is Lechner alkotása és gyönyörű, a város éke!

www.patriotaeuropa.hu/wp-content/uploads/2012/09/szecesszi%C3%B3-magyar-%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9szeti-alkot%C3%A1sai-Lechner-%C3%96d%C3%B6n-P%C3%A1rtos-Gyula-Budapest-Kecskem%C3%A9ti-V%C3%A1rosh%C3%A1za.jpg

De a másik gyönyörű kecskeméti épület a Cifra palota. Igaz, ez nem Lechner Ödöné, de szecessziós épület.:

bagyinszki.eu/archives/2278

micsoda? 2014.06.10. 16:49:45

Jó azoknak akik részt vehetnek Budapest városképi túráin. Ha Budapesten vagyok, a villamosból látom legjobban az épületeket. Sok szépet látni, még onnan is.

...elmúlik... 2014.06.10. 19:39:37

Sajnos az első képaláírás nem valós. Napjainkban az Iparművészeti Múzeum kupolájáról levették a legfelső díszítő elemet, ez a múzeum udvarán várja felújítását, valamint az egész múzeum köré fából, fedett folyosót építettek, mert akkora az omlásveszély. Ez az épület is megérdemelne egy felújítást, mert a főváros egyik legszebb épülete, arról nem beszélve, hogy egyedülálló gyűjteménnyel rendelkezik, melyből folyamatosan lehetne kiállításokat rendezni, de ez napjainkban mintha nem nagyon érdekelné az erre illetékeseket.

Sajnálatos, de úgy néz ki, hogy Iparművészeti Múzeum az egyik nagy vesztese a jelenlegi kultúrpolitikának.

lüke 2014.06.11. 11:11:55

@...elmúlik..+ mi, a nép