Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (2) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apáthy (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) aromatartó csomagolás (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) atommaghasítás (1) Átrium Ház (1) Audi (1) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) aviatika (1) Bánhidi (1) Bánki (5) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) BASIC (1) Bay (2) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (2) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) Davy (1) Dedics (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) doziméter (1) DTSS (1) Dubosq (1) dunai hajózás (2) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos autó (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) Farkas (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (2) forgókondenzátor (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gépészeti zsebkönyv (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gestetner (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (3) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Grósz (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (3) hajózsilip (1) Hanaman (1) hangosfilm (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (1) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) Illy (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) jodometriás módszer (1) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) Kabay (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (1) kávégép (1) Kelp (1) Kemény (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kerekes toll (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Korda (1) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kurtz (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) Lampich (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Melczer (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (2) mintaoltalom (1) Mistéth (1) morfin (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (2) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (2) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (1) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) Pille (1) pirogránit (1) Polányi (2) poroltó (1) pressurization (1) Projectophon (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (3) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (3) repülőgép-tervezés (2) repülőgépgyártás (2) restaurálás (1) részecskegyorsító (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) robotika (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (2) Rybár (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (3) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Simonyi (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) stencilgép (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (2) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (7) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Thorotzkai (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrszondavezérlés (1) útépítés (1) Vágó (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Winkler (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (2) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2012.07.26. 16:37

A megbízható Pannónia

„A jó konstruktőr olyan, aki a gyártáshoz legalább annyit ért, mint egy gyakorlott technológus.” (Korbuly János)

Egy technikatörténeti előadásom után a hallgatók közül valaki megjegyezte: „Többen azon dolgozunk, hogy legyen újra Pannónia motorkerékpár-gyártás Magyarországon.” Mellette álló társa megszólalt: „Nekünk van, apám kedvence, ma is jól működik.” Így „folytatódott” az óra a Műegyetem Q épületének F16-os termében.
Az első motorkerékpártervet Bánki Donát készítette 1894-ben. Az első belső égésű motorral hajtott járművet, melyet postai levélgyűjtésre használtak – Csonka János terve alapján –, a Ganz-gyárban készítették 1900-ban.
01-tricikli.jpg

A csepeli Weiss Manfréd Művek az 1920-as évek végétől olcsó kismotorkerékpárok fejlesztéséhez fogott, s hamarosan megkezdte a gyártást. Az itt készült Turán 86 köbcentiméteres segédmotoros kerékpár 1936-tól került az üzletekbe. Az óránként 50 kilométeres sebességet elérő járműből két év alatt 200 darab készült.
1939-ben, Pajor Imre tervei alapján, elkészült a 250 köbcentiméteres motorkerékpár (a motort Németországban vásárolta).
A pirosra festett motorkerékpárok – a tervező elképzeléseit tükrözve – a Népmotor nevet kapták. A Stadler Sodrony-, Szövetfonat- és Vasárugyár Rt. készítette a motorkerékpár vázát és szerkezeti elemeit.
02_nepmotor.jpgAz 1930-as évek végén több mint 22 ezer motorkerékpár futott a magyar utakon, ez a szám a háború végére a felére csökkent. Csepelen a megmaradt alkatrészekből próbáltak működőképes járműveket előállítani.
1948-ban új típussal jelentkezett a gyár. A korábbi Túra továbbfejlesztéséből született a Csepel 100/48. Ez volt az első Csepel márkajelzésű motorkerékpár. Közel tízezer darabot gyártottak 1950-ig.

03_csepel.jpgA motor teljesítményét fokozni kellett. 1949-re elkészült a Csepel 125/49, mely lemezvillás Csepel néven vált ismertté. (A fejlesztések folyamatosak voltak, s e típus gyártását 1966-ban fejezték be.) A gyár fejlesztőmérnökeinek munkája alapján 1950-re elkészült a Csepel 250/U jelzésű sorozat. (Napjainkig ikerdugattyús Csepelként emlegetik.)
04-pannonia-tl.jpg1954-ben már egy új névvel ismerkedhettek meg a motorkerékpárok barátai. Ez volt a Pannónia TL. Korszerűen formatervezett, a csepeli jó gyártási hagyományokat tovább vivő, megbízható motor volt. (A TL is jelzi a korszerűsítést: T – teleszkóp, L – len­gővilla.)

055-pannonia-tlt.jpg1956-ban egy továbbfejlesztett változat született. A szép formájú motorok, melyek a folyamatos fejlesztés eredménye alapján korszerűek is voltak, rövid idő alatt keresettek lettek.
Az egyhengeres motorokat az 1960-as évek elején a P20 néven megjelent kéthengeres motor váltotta fel. Szinte minden megújult a motoron. Főtengelydinamó szolgáltatta az elektromos energiát, forgódobos, ötfokozatú váltója volt, és a futómű is teljesen megszépült.
Az esztétikus és műszakilag jó motorkerékpárok gyártása – egy rossz iparpolitikai döntés miatt – 1974-ben megszűnt.
A nagy motortervezők közül kiemelkedik Jurek Aurél (1904–1991), aki 1943-tól a csepeli gyár tervezőirodájának főmérnöke lett – az akkor igazgatónak kinevezett – Korbuly János utódaként. Jurek a Műegyetem professzoraként a holnap mérnökeinek oktatta a járműgyártás titkait a méltó utódok megtalálásának reményében.•

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr394679900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tutanhamon 2012.07.27. 20:12:50

Nem túl mély, de nagyon szépen illusztrált cikk.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.07.27. 21:51:15

sajnos elég sablonos lett.
Azt hittem a motorokba jobban belemegy.

AbuBakr 2012.07.27. 22:02:18

az ikerdugós nagy csepel lehet többet ér most, mint a súlya aranyban....
a sima nagy csepel se gyakori darab, egy-egy szép példányért egy jó kocsi árát elkérik

Anti Anyag (törölt) 2012.07.27. 22:16:25

Hihetetlen, hogy a KGST-ben mi tudtunk egyedül normális motorokat csinálni és velünk hagyatták abba. Mik lehetnének ezek ma, ha nem kellett volna abbahagyni.

A magyar mérnöki tudás persze látszik a buszokon, az Ikarusnak városi kivitelben Pesten azóta sincs méltó utódja. A Mercedesek, Volvók előbb kiesnek mint a velük leváltandó Ikarusok. (Nem is nagyon értem, miért erőltetik, ezek nem Bp. útjaira való járművek, arra jók, hogy a felújított úton eljárjanak Miskolc központ és a vasútállomás között, de ide tutira nem).

dennisthemenace 2012.07.27. 22:30:03

Annak ellenére, hogy szeretem a Pannóniákat és a családban is van egy P20, a tárgyilagosság kedvéért azért megjegyzem: Egy angol szaklap tesztelt egy P21-et és kiemelték a rendkívul alacsony színvonalú anyagminoséget és megmunkálást..

baowah · http://baowah.blog.hu 2012.07.27. 22:50:26

na és a méray? pedig ők még 1000-es gépet is csináltak szériában.

kuznyecov 2012.07.27. 22:58:48

"Az egyhengeres motorokat az 1960-as évek elején a P20 néven megjelent kéthengeres motor váltotta fel." Ez nem igaz, a cikkíró hibázott ez ügyben. Az egyhengeresek, sorrendben a TL, TLT, TLF, TLB, T5 sorrendben követték egymást. Ez nagy vonalakban így van, modellváltozatokra ne térjünk ki, mint pl a T5H. A P20 1966-67 körül jelent meg( nincs meg fejben a pontos dátum) ez volt ez első kéthengeres konstrukció. Azonban az egyhengeresek gyártása nem szünt meg! A T5 a gyártómű regnálása alatt végig készült (ez okozta a gyár halálát is, veszteséges volt az előállítása, de a Szovjetunió ezt rendelte nagy számban). A P és a T sorozat ötvözésével újabb egyhengeres modellek is születtek, ilyen a P10 és utódja m inden idők legjobb egyhengeres Pannóniája a P12 (nem csak erős volt, hanem a korábbi modellekre jellemzó dugattyú megragadási hajlandóságot is szinte a nullára csökkentették a henger és a dugattyú módosításával, továbbá az első futóműve is a P21-ből származott). Ha úgy vesszük a P12 volt minden idők legmebizhatóbb és legjobban sikerült Pannóniája, kár hogy alig 2-3 évig készült kis darabszámban. Még mielőtt valaki belém szeretne kötni: 1995-2003 között Pannóniáztam, restaurálgattam, adtam-vettem, gyári szakikkal és fanatikusokkal, tulajdonosokkal beszélgettem nem keveset. A mostani korszerű anyagokkal bármelyik megcsinálható megbízhatóra, de a P12 még így is a legjobb mind közül, bár tény hogy egy TLF vagy TLB sokkal szebb.

kuznyecov 2012.07.27. 23:01:06

@dennisthemenace: A P21 anyagminősége valóban katasztrofális volt. Elég csak megemlíteni pl a váltó kihajtótengelyét, amin a lánckerék volt. A gyakran gyorsulgatók-egykerekezők pillanatok alatt kinyírták eme alkatrészt: a tengely megcsavarodott. A többi része sem volt túl strapabíró, de ez a P20-ra is igaz sajnos.

kuznyecov 2012.07.27. 23:35:05

@Anti Anyag: A KGST-ben sajos nem mi tudtunk normális motorokat csinálni! A JAWA volt a 60-as években a világ legnagyobb motorkerékpár gyára, ezt tudtad?! Az akkor JAWA 175-250-350 modellek még ma is híresek a megbízhatóságukról, minőségükről (a korabeli nyugati motorok sem voltak jobbak, az akkor japánok pedig a mai kínai minőség alatt teljesítettek). A Pannonia hozzájuk képest egy baltával faragott darab volt silány pléhből tákolva. sajnos ez az igazság. Egy JAWA drága volt, de soha nem volt vele olyan gond mint egy Pannoniával, pl megragadó gugattyúk (ez majd minden egyhengeres hibája volt egészen a P12-ig), pocsék fék és futómű és ebből fakadó labilis viselkedés. A Jawa halála a pártállam bűne, a fejlesztést hanyagolták, a 80-as évek modelljei már csak a futottak még kategóriába nevezhettek. Az NDK-s MZ-ek a gyár szintúgy a 60-as években kibontakozó versenysportjából profitáltak (előbb a gyorsasági majd a terep szakágakban), minőségük és teljesítményük egyáltalán nem maradt el a nyugati versenytársakétól. Persze a minőség az NDK-ban maradt ezen a szinten, és ez 20 évvel később már kevés volt, de az Mz gyárban a mérnökök java része motoros volt és amíg létezett a gyár és fejlesztettek (azaz a 80-as évek közepéig-végéig), addig egy univerzális használatban verhetetlen konstrukciót állítottak kerékre. Hogy a nyugati gyártók ezen rég túlléptek és a modellpaletta szélesítésével specializált, feladatorientál modelleket küldtek utcára az a pénzhiányban és elaggott pártvezérek beszűkült tudatának béklyójában vergődő járműgyártók sorsát is megpecsételte. hiába marha jó egy ETZ250, ami városban és környékén a mai napig az egyik legjobban használható motor, mikor a nyugati gyártók az egyfunkciós palettát törölték és van túra, városi, terep, utcai sport stb modelljük ami a felhasználók igényeit jobban kielégíti. Nekünk meg volt anno egy ETZ-nk, ami haverokkal motorozva sportgép volt, barátnővel és felgumipókozott matraccal túragéppé vált, amúgy meg munkábajárós járműként funkcionált. Amúgy az összes szoci motorgyár haldoklik vagy bezárt, mindössze két kivétel akad: a Tomos, ahol megértették az idők szavát és folyamatosan fiatalított modellpalettával küzdenek a konkurensekkel, valamint a JAWA salakmotorgyár, ami független az utcai motorkerékpárokat előállító másik JAWA-tól. De vegyük akkor sorba:
NDK-
MZ 1992-ben csődbe ment, MuZ néven alakult újjá de nemrég bezárt. A régi modellpalettát (a kétüteműeket) kiírtották, a gyártósort eladták a török Kanuninak, de már ő is leállt ezek gyártásával
Simson- bezárt, bár a Schwalbét most próbálják újjáéleszteni
Csehszlovákia- JAWA
a salakmotorokat előállíó sportrészleg önálló, gyakorlatilag salak és jégmotor szegmensben piacvezető
utcai motorokat gyártó részleg- vergődik, értelmetlen fejlesztésekkel, izléstelen modellekkel kinlódik, még az is túlzás hogy árnyéka korábbi önmagának
Babetta- még léezik, de igen kis számban készül és a minősége is alacsony szintű
Magyarország-
Danuvia- megszünt még a szoci érában, bár feltámasztásáról évek óta jönnek a hírek, új modelleket is láttunk már de nagy a csend
Pannónia- 1975-ben bezárt, Persze ezt is fel akarják támasztani időről időre, de inkább kacsa mint valós hír
Lengyelország-
Junak- évtizedek óta megszünt, már a szoci érában bezárták
Romet- kínai alapokon új modellpalettával próbál talpon maradni
Szovjetunió és utódállamai-
URAL- nyugati és japán alkatrészekkel a szovjet feelingre rágyúrva frissítgetik modellpalettájukat, de a gyártás alacsony darabszámú
IZS- soha nem volt jó minőségű, jelnelg sem az. Fejlesztések szinte nincsenek (bár van egy gyári 650-as utcai motorjuk, de azt meg nem nagyon gyártják), igazából csak létezik
Minszk, Tula, Zid stb, kisebb gyárak- megszüntek. Közös jellemzőjük az elmaradó fejlesztések, szegényes modellválaszték, pocsék minőség
Nagy vonalakban ennyit a szoci motorokról. Volt TS125 és ETZ251 Mz-em, imádtam őket!!! De túl kell lépni ezen a lpcsőfokon is egyszer...
Még mielőtt valaki úgy venné hogy kioktattam, nem ez volt a célom, csak a tisztánlátás. Emiatt ide kívánkozik hogy hiába istenítete a nagypapi a Pancsit, akkor más követelmények voltak egy járművel szemben no meg az idő megszépíti az emlékeket. Ma egy Gyári állapotú Pannonia nem húzná sokáig, alkalmatlan a kor igényeinek megfelelni, nem erre készült.

kuznyecov 2012.07.27. 23:43:23

@Anti Anyag: A szoci felsorolásból a CZ kimaradt, ami a 70es években igen kedvelt volt a kíváló minősége és teljesítménye miatt! Az akkori olajinjektoros modellek még ma is kersettek és igen jó hírük van. A CZ halálát az okozta hogy nem fejlesztetek, és a 90es években is alapjaiban ugyanazokat a blokkokat szerelték modelljeikbe mint a 70es években. Persze a minőséggel soha nem volt gond, de ami 70-ben jó volt egy USA és olasz piacra is, az már a 80as évek közepén édeskevés volt, és akkor ugye még ott volt a következő évtized is. Persze volt egy Cagiva kooperációja is, de az inkább kaland volt mint hasznos tevékenység, gyakorlatilag a bérgyártás szintjére sűlyedt a CZ. A e-bay és a www.subito.it vagy moto.it oldalon időnként felbukkan egy CZ, JAWA vagy MZ a 60-70es évekből, hamar ráugranak, ha meg sport verzió (ami általában endurót jelent), bizony horror áron kelleti magát és hamar lecsapnak rá. De egy 80as években legyártott modellt már fillérekért is nehéz eladni

Innotéka 2012.07.31. 12:54:05

@kuznyecov: Örülünk a figyelmes olvasásnak. A tervezés a 60-as évek elején kezdődött és a motor a 60-as évek második felében került piacra. A szerző és minden motoros vágya, hogy legyen újra jó motorgyártás Magyarországon.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.08.15. 04:41:49

Amiről azóta sem halottam: turbóhűtéses Pannónia blokk. ~ 1972 körül teszteltünk egy szivattyút, ami ilyen blokkal volt meghajtva. Igazándiból nem motorkerékpárra lett kitalálva, de 125 és 250 méretben megmentette volna a gyárat mint traktor, aggregátor, stb. motor.