Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (1) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) Átrium Ház (1) Audi (1) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) Bánki (4) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) Bay (1) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (1) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) Davy (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) Dubosq (1) dunai hajózás (1) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (2) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (2) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Grósz (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (2) hajózsilip (1) Hanaman (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (1) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (1) mintaoltalom (1) Mistéth (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (1) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (1) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (1) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) pirogránit (1) Polányi (2) poroltó (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (2) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (2) repülőgép-tervezés (1) repülőgépgyártás (1) restaurálás (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) robotika (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (1) Rybár (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (2) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (1) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (6) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrszondavezérlés (1) útépítés (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (1) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2014.01.06. 12:38

Európa legszebb hídja

„…egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül…”
„…hazánk nagy hasznára volna, ha minden folyója partjait biztos híd kapcsolná egybe.” (Gróf Széchenyi István írásaiból, 1821, 1836)

Hidak. Város- és országrészeket kötnek össze. Részei egy városképnek, emlékeztetnek egykori alkotóikra, megszületésük körülményeire. Ez érvényes Magyarország közúti hídjaira is. Az 1893. évi XIV. tc. rendelte el az Eskü téri (ma Március 15. tér) híd felépítését.

A híd tervezésére kiírt nemzetközi pályázatra 43 terv érkezett. Az első díjat Kübler György, az esslingeni gépgyár főmérnöke két stuttgarti építésszel nyerte el. (E terv egy egynyílású kábelhíd volt.) A híd kivitelezésére nem került sor, mert a kábeleket külföldön lehetett volna előállítani, s a megrendelők hazai anyagból, hazai munkával akarták az egész vasszerkezetet elkészíteni.

1_aurel.jpgA megvalósuló terveket a Kereskedelemügyi Minisztérium Dunahídépítési Osztálya készítette Czekelius Aurél miniszteri biztos irányításával. A statikai számításokat Kherndl Antal műegyetemi professzor végezte, a híd esztétikai megjelenítése pedig Nagy Virgil, szintén műegyetemi professzor munkája.

A híd rendszere merevített lánchíd volt, amelynél a híd összsúlyát a láncok hordták.
A 290 méteres nyíláson kívül mindkét oldalon 42-42 méteres rakparti áthidalók voltak. A hídpálya szélessége 18 méter volt, ebből 11 méter jutott kocsiútra, melynek két szélén egy-egy villamosvágány volt, a gyalogjáró mindkét oldalon 3,5-3,5 méteres volt. A századforduló legkorszerűbb szerkezeteit használták a híd tervezésekor. Hazánkban először itt alkalmazták a martinacélt. (Pierre-Émile Martin francia mérnök 1864. évi szabadalma, amely alkalmas volt hideg anyagok, korábbi vasszerkezetek, újbóli olvasztására.)
A híd vasszerkezetét a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (MÁVAG), a láncokat a Diósgyőri Vasgyár készítette. 1898 tavaszán kezdődtek az építési munkák. A hidat 1903. október 10-én adták át a forgalomnak, s az időközben Genfben merénylet áldozatául esett Erzsébet királynéról nevezték el.
2-erzsebet.jpgA hídon 1914-ben indult meg a villamosforgalom. Az Erzsébet hidat 1903 és 1926 között a világ legnagyobb nyílású lánchídjaként tartották számon. A szakemberek „Európa legszebb hídja”-ként emlegették.
3-part.jpgAz Erzsébet hidat 1945. január 18-án robbantotta fel a Pestet kiürítő német hadsereg. A pesti hídfő állva maradt, amely a későbbi években a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcán járó villamos ideiglenes végállomás lett. A hidat 1961 és 1964 között, Sávoly Pál kábelhíd-tervei alapján építették újjá, és 1964. november 21-én adták át a forgalomnak. A kábeleket a Magyar Kábelművek gyártotta. Az új híd 10 méterrel szélesebb a réginél. A járdákat a függesztőkábeleken kívül helyezték el. Az utolsó villamos 1972. december 31-én ment át a hídon. A híd jelenlegi díszkivilágítását 2009. november 17-én, a főváros napján adták át.
4-ma.jpgGróf Széchenyi István álma egy felépülő hídról megvalósult egykoron, jóllehet ő azon a hídon sohasem mehetett át.
Ma hidak sora ível át a Duna felett a „hídember” üzenetével. Ha kigyúlnak a fények az esti Budapest hídjain, emlékezzünk az alkotókra és alkotásaikra.•

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr665738149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mel gibson 2014.01.07. 08:06:39

mennyivel szebb volt az első híd.kár,hogy nem azt állították helyre.
mondjuk elnézve a (komcsi)dátumot...nem lep meg.

ledo76 2014.01.07. 08:45:33

@mel gibson: Ez az állandó ideologizálás, meg agyatlan komcsizás...
Tényleg sokkal szebb volt a régi, de nyugaton is simán lehet, hogy ilyet építettek volna helyette, meg az se lenne frankó ha 10 méterrel keskenyebb lenne. Ettől függetlenül jobb lett volna a régi "dizájn" ez nem vitás.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.01.07. 09:05:51

És milyen szépek voltak a hídfőknél ezek kőizék...!!!! Ja, hogy ezek azért épültek, mert az építkezés során megcsúszott a híd, illetve a szerkezet, ami a parthoz rögzítette!
Ejj, ezek a komcsik!!!!

ja, hogy ez a régi hídnál vannak, nem az újnál?
Akkor is büdös komcsik.

Megfigyelo 2014.01.07. 09:06:34

Nekem sokkal jobban tetszik az új. A régi stílusában ott van a Szabadság (valaha Ferenc József) híd...

mel gibson 2014.01.07. 09:08:18

@ledo76: ugyan már barátom.senki mszp-s lelkét nem akartam vegzálni.
egyszerűen a rém gusztustalan szocreál építészeti stílusra utaltam.
minden látó embernek a régi híd tetszik jobban és szerintem ez 50 évvel ezelőtt is így lehetett.

mel gibson 2014.01.07. 09:23:35

@Hoppácska: hogy jön ide a "kőizé",meg ez az egész megcsúszósdi?
nem kontár volt a brigád a '60-as években,hanem ízlésficamos.

csak egy néző 2014.01.07. 11:50:46

@mel gibson:
Jó reggelt szomszéd úr, mit szól micsoda szar idő van?
-Ja, büdös komcsik

Füstszűrő 2014.01.07. 12:21:29

@Hoppácska: Sikerült megvédeni az elvtársakat! Napi feladat teljesítve.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2014.01.07. 12:38:32

Az okok eléggé egyszerűek. A régi híd helyreállításával drágábban, hosszabb idő alatt, kisebb teherbírású, és kisebb átbocsátóképességű hídhoz jutottunk volna. Próbáljatok nem elfeledkezni az első és a második híd között eltelt majd 100 évről, mielőtt zsigerből komcsizni kezdtek!

laci_52 2014.01.07. 13:14:24

Szerintem az új híd is szép és nincs rajta semmiféle szocreál stílus, mindmáig nem tűnik régiesnek, építése idején kifejezetten modern és korszerű volt.

Előtte ugyanis nem építettek kábelhidat Magyarországon, de később igen: lásd Megyeri-híd, amelyik szintén szép és impozáns látvány, különösen éjjel.

Mad Mind 2014.01.07. 13:14:41

@mel gibson:
Ez nem szocreál. Ha gőzöd sincs miről beszélsz, akkor ne dumálj.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2014.01.07. 13:15:25

@mel gibson: @ledo76: @Hoppácska: @csak egy néző: és mindenkinek aki eltért a tárgytól:

1. A régi híd nekem is jobban tetszik, de az építészeti stílus folyamatos változása miatt ma sem építenének kőfaragványokat.

2. A régi híd nem bírná el a mai forgalomterhelést.

3. Aki az új mellett szavaz: nekem max. olvasmányokból és híradórészletekből, de idősebbek számára ismeretes: az új hídon átívelő villamospálya állapota pár év alatt drasztikusan leromlott. Tehát dizájn ide vagy oda, vélhetően ez is egy újabb érv volt az ott átvezető villamos megszüntetése mellett. (Nem csak a metró.)

+1: és végezetül: nekem a reform máig azt jelenti, amit Széchenyi véghezvitt. (És nem a kétezres évek második felének politikáját.)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.01.07. 13:37:18

@Névtelen betelefonáló: "+1: és végezetül: nekem a reform máig azt jelenti, amit Széchenyi véghezvitt."

Annyi röghöz kötött jobbággyal (rabszolgával) én is reformerkednék szívesen.

csak egy néző 2014.01.07. 13:40:35

@Messzi Vetek:
"Messzi Vetek 2013.04.07 02:23:48
neked buta van a fejedbe'."
Egyébként köszönjük értékes megállapításod.
Egy poén kapcsán,ezt miből sikerült kiköveztetned?

ledo76 2014.01.07. 13:44:39

@mel gibson: Ki itt az mszp-s "barátom", mert én biztosan nem. Csak ott a tévedés, hogy az új Erzsébet-híd nem szocreál (egyszerű modern kábelhíd) és bárhol a világon épülhetett volna a 60-as években. Ez független attól, hogy a régi jobban tetszik. A másik, hogy az első(!) kommentben megjelenik a világnézeti álláspont. Ki a fasz kiváncsi rá?

kigyurt álat 2014.01.07. 13:45:27

Abszolút jogos a komcsizás, ha figyelembe vesszük, hogy a budai vár történelmi épületeit is kívül-belül végletesen lecsupaszított formában állították "helyre" a 2.vh után, sok felújítható részt el is bontottak. Nehogy megmaradjon valamilyen emlék a múltból. Olyan ez, mintha a franciák lebontanák Versaillest. Az Erzsébet-híd is ennek egy példája, az Európa legszebbjeként emlegetett hidat nyilvánvalóan érdemes lett volna az eredeti állapotában újjáépíteni.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2014.01.07. 13:51:50

Nekem tetszik a régi, meg az új is. A régit kellett volna visszaépíteni, az új tervével meg mondjuk a Petőfi hídat, az olyan jellegtelen.
A régi milyen színű volt amúgy?

ledo76 2014.01.07. 14:03:03

@Névtelen betelefonáló: Az egy dolog, hogy szebb a régi, de nem biztos, hogy ez megváltoztatott arányokkal (szélesebb pálya) is arányos lett volna-e.

csak egy néző 2014.01.07. 14:08:42

@kigyurt álat: @ledo76:
A híd, ami összeköti a két oldalt. DDD

nyisztor 2014.01.07. 14:12:48

négy évig ('65-'69) az éppakkor fölépült új Erzsébet hídon át jártam iskolába-haza.
Minden nap belehasított a pattanásos kamaszlelkembe, hogy milyen gyönyörű is a híd a Gellért szoborral, a Belvárosi templommal.
Egyetlen hibája (nem az övé), hogy nem a régi mellett, hanem helyette épült föl.
Ezt már mástól is hallottam.

ledo76 2014.01.07. 14:20:21

@kigyurt álat: Nem lehet egy palotát és egy hidat összehasonlítani. A másik, hogy szerintem mindenki kiegyezne vele, ha a szoc rendszernek ez a híd lett volna az egyetlen és/vagy legnagyobb építészeti bűne.

Acsabi44 2014.01.07. 15:42:35

Európa legszebb hídja a Kapellbrücke...

J.László 2014.01.07. 15:59:55

"A kábeleket a Magyar Kábelművek gyártotta."
Úgy tudom, természetesen nincs kizárva, hogy rosszul, hogy a kábeleket Svájban gyártották.

cso zsi 2014.01.07. 16:01:35

@Yooha: Régi (és mára használhatatlan) hidunk van már pár. A Szabadság hidat szélesíteni kellett volna, a Lánchidat lezárni, A Margitot elbontani, és egy normálisat építeni helyette.

@mel gibson: A szóbeszéd azt tartja, hogy erről a "szocreál" hídról mintázta a tervező a mai Böskét: hu.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_h%C3%ADd
(Átadás ideje 1937. május 27.)
Mi erre az időre már másodjára bővítettük a Margit hidat.

Nost persze már a jelenlegi Erzsébet hidunk is idejétmúlt lesz, ha így haladnak a Belváros megszüntetésével.

die nadel 2014.01.07. 16:10:22

Én is azok közé tartozom, akiknek az új sokkal légiesebb, kecsesebb, az eklektikát meg amúgy is utálom.

aeidennis 2014.01.07. 16:15:15

Sávoly Pál nem tervezte ezt a hidat hanem lemásolta a kölni Mülheimer brücke terveit: commons.wikimedia.org/wiki/File:K%C3%B6ln_-_M%C3%BClheimer_Br%C3%BCcke.jpg

czjanos 2014.01.07. 16:30:30

Az Erzsébet híd impozáns, szép volt (még romjaiban is) és impozáns, szép lett az új Erzsébet híd is. Dísze volt és dísze ma is fővárosunknak. Emlékszem, nagy dolog volt, amikor 1964-ben felavatták.
A terhelési próbáról egy vicc is született (miről nem születik vicc Budapesten?): a terhelési próba abból fog állni, hogy felvezényelnek rá kétezer anyóst. Ha kibírja, jó, ha leszakad, még jobb.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2014.01.07. 17:06:34

@aeidennis: Állítólag konzultáltak Sávolyék a kölni híd tervezőivel.

kovhege 2014.01.07. 17:14:46

@die nadel:

A francnak kell a légies és könnyű, kecses.
Amiért szép volt hajdanán azt teljese sikerült elrontani.

Egyébként akinek nem tetszik az eklektika az érzelmileg egy sekélyes, boldogtalan ember.

ledo76 2014.01.07. 17:25:49

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Ott nem egy másik helyére épült, de ettől még jó példa, ilyen alapon az összes modern kábelhíd szerte a világon "komcsi" szörnyűség.

Macropus Rufus 2014.01.07. 17:31:39

@Hoppácska: azok nem azért vannak, mert ott kapcsolódik a láncszerkezett a földhöz?

Gábor2000 2014.01.07. 17:40:00

@aeidennis:
Az azért egy merész kijelentés, hogy Sávoly Pál lemásolta a terveket.
Az hogy látványban esetleg hasonlít, az nem a tervek lemásolását jelenti. A tervek ugyanis legalább cm pontosak, s hát azt kötve hinném, hogy a két híd ennyire egyforma lenne. Egyébként a hidak hozzávetőleges kinézetét építészek szokták meghatározni statikus kollégájukkal meg a hatalmasságokkal akik ebbe beleszólhatnak, majd pedig a statikus aprópénzre váltja z elképzelést, vagyis konkrétan megtervezi a hidat. Ez az ember volt Sávoly Pál, pontosabban Sávoly Pál a kollégáival együtt.
Vagyis a "tervek másolása" hááát, hogy is mondjam, amolyan butuska megjegyzés.

dısʇıʞǝ uǝɯ ʞoɯd ןǝʇʇ 2014.01.07. 17:43:29

@mel gibson: dejó látni hogy végre valaki ezen a véleményen van! gyönyörű lehetett Budapest annak idején....

okoskata0001 2014.01.07. 18:33:05

Szép volt a régi, kétségtelen. Viszont a mostani is szép. Sőt.... Érdekes, hogy valamilyen oknál fogva itthon mindig csak az agyon csicsázott dolgok a szépnek tartott dolgok. A szocializmus is pont emiatt van tele historizáló építészeti műremekekkel :). Nehéz valamiért a magyar embernek az egyszerű dolgok mögé látni és meglepve tapasztalom azt is, hogy ami egyszerű, kisputtó, meg intarziamentes, az mindig megkapja a szocialista jelzőt.... pedig, ha elég kulturált lenne a társaság, nem használná lépten nyomon... egyébként a mediterrán tetős házak pl mivel jobbak?! itt Magyarországon?! Meg azért megnézném mindenkinek az arcocskáját ha tudná mennyi plussz költség az ilyen burzsoázia... mert erre mindig veri mindenki a nyálát, hogy legyen ilyen meg olyan dísz, csak amikor fizetni kell, akkor senki se akar.... szóval szép az eklektikus Budapest, de ma 21. század van és nem 18. ezt ne feledje senki... És mellesleg ha tetszik ha nem a vizuális kultúra csak idáig terjed....

spellbinder 2014.01.07. 18:47:37

@okoskata0001: Ha elég kulturált lennél, te magyarul próbálkozó ember, pont e poszt alatt ki se szaladt volna billentyűzetedből az "agyoncsicsázott" szó.
+1 a réginek és leszarom a teherbírást. Építhettek volna még egy rahedli másik hidat, és akkor fel se merül, hogy arányok így, teherbírás úgy.

Hannibal ante portas 2014.01.07. 18:49:09

@Névtelen betelefonáló: nem a villamospálya romlott le, hanem a híd nem bírta a villamos által gerjeszett dinamikus terhelést. az új híd megtervezése és kivitelezése ettől függetlenül és politikai véleményektől is függetlenül, kíváló mérnöki munka volt.

okoskata0001 2014.01.07. 19:58:43

@spellbinder: jaj elnézést :D szerencse, hogy hibát vétettem én, magyarul próbálkozó szegény pára.... de szerencsére talán hibásan is megértetted... ;)

¿Qué tapas hay? 2014.01.07. 21:37:00

"A pesti hídfő állva maradt"

Állva maradt a budai is. Ami ledőlt az a budai kapuzat (pilon) volt, a pestit a mederbe esett roncs állva tartotta.

@ledo76: A híd alépítménye a régi maradt. (a piloncsuklókon máig ott az 1899-es évszám). A szélesítést úgy érték el, hogy a járda helyén is útpálya lett, a járdákat meg kívül konzolra tették.

@Macropus Rufus: Nem, a szobortalapzatok utólagos tervmódosítás, a megcsúszott budai déli hídfő stabilizálásának egyik eleme. A pesti oldalon csak dísz.

Dr. Valentin Narcisse 2014.01.12. 23:14:04

@okoskata0001: Na a meditárrán házaktól is kiráz a hideg. Rohadtul nem illenek itt be a tájba, ahogy Budapestre sem illik az egyszerű, profán dizájn. Igen, a 21. század van, csakhogy nem minden feltétlen jó, ami új. A másik fél ezt felejti el lépten-nyomon. Amúgy meg jó lesz, ha spórolunk, mert a panellakókkal lassan kezdeni kell valamit. Most még megeteti őket a kormány az újabb panelprogrammal, de 10-15 év múlva hová megy az a sok szerencsétlen ember? És miből? Majd akkor is nekik fizetünk, mint most? Ha már építészet, tessék ezen agyalni! :)

Mindettől függetlenül a komcsik a legostobább embercsoport a földön. :)