Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (2) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apáthy (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) aromatartó csomagolás (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) atommaghasítás (1) Átrium Ház (1) Audi (1) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) aviatika (1) Bánhidi (1) Bánki (5) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) BASIC (1) Bay (2) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (2) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) Davy (1) Dedics (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) doziméter (1) DTSS (1) Dubosq (1) dunai hajózás (2) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos autó (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) Farkas (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (2) forgókondenzátor (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gépészeti zsebkönyv (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gestetner (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (3) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Grósz (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (3) hajózsilip (1) Hanaman (1) hangosfilm (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (2) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) Illy (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) jodometriás módszer (1) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) Kabay (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (2) kávégép (1) Kelp (1) Kemény (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kerekes toll (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Korda (1) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kurtz (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) Lampich (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Melczer (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (2) mintaoltalom (1) Mistéth (1) morfin (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (2) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (2) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (2) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) Pille (1) pirogránit (1) PKZ (1) Polányi (2) poroltó (1) pressurization (1) Projectophon (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (3) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (3) repülőgép-tervezés (2) repülőgépgyártás (2) restaurálás (1) részecskegyorsító (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) robotika (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (2) Rybár (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (3) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Simonyi (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) stencilgép (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (2) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (7) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Thorotzkai (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrszondavezérlés (1) útépítés (1) Vágó (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Winkler (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (2) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Žurovec (1) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2015.05.04. 06:32

Hullámzó Balaton tetején

„Fogjunk tehát kezet, vessünk vállat… egy célszerű gőzös fordulatot tenne.” (Gróf Széchenyi István: Balatoni gőzhajózás, 1845)

Széchenyi álma megvalósult – 1846. szeptember 21-én, születésnapján, Balatonfüreden vízre bocsátották a Kisfaludy gőzöst. A hajó október közepén tett próbaútján fedélzetén ott volt Széchenyi István is.1_kisfaludy.jpg

A Balatonon – szinte az ember megjelenésével – a hajózásnak meghatározó szerepe volt. Kezdetben egyetlen hatalmas fatörzsből készültek a bödönhajók. A római időkben már építőanyagot szállítottak az épülő parti villákhoz. Aquincumot Itáliával hadiút kötötte össze a fenékpusztai réven át. Az első magyar oklevelek – köztük a tihanyi apátság 1055-ös alapítólevele – már megemlítik a balatoni hajózást. A török időkben sajátos a balatoni hajózás: egyszer harcok színtere, máskor az áruszállításé.

A 18. század elejétől új szerepet és funkciót kapott a balatoni hajózás is. 1753-ban Festetics Pál gróf megépíttette a Balaton első nagy vitorlását, a Cristoph sószállító hajót. A fenékpusztai Festetics-birtok hajóépítő központ is lett. A legtöbb hajó a Keszthelyi Georgikon alapítója, Festetics György idejében készült. 1797-ben épült a legnagyobb balatoni vitorlás hajó, a Phoenix.

A 19. század első felében megindult magyarországi iparfejlődéssel felgyorsult a közlekedési eszközök gyártása, így a hajógyártás is. Kossuth Lajos 1842-es füredi nyaralása alkalmából szintén felhívta a figyelmet a balatoni gőzhajózás lehetőségeire. Ennek is köszönhető, hogy a gondolatot hamarosan tett követte, és 1846. szeptember
21-én, Balatonfüreden vízre bocsátották a Kisfaludy gőzöst.
A hajótestet fából építették az Óbudai Hajógyárban. Részeit lovas kocsikon szállították Balatonfüredre. A gőzgép a londoni Penn gyárban készült. 1869-ben a hajó fatestét vasra cserélték.
Hetente háromszor – hétfőn, szerdán, pénteken – indult a gőzös Keszthelyről Kenesére és Füredre, érintve Badacsonyt, Fülöpöt (Révfülöp) és Boglárt.
A fővárosból 1861-ben indult meg a Balaton déli partja felé a vasúti közlekedés, így a tó több települése hajóval elérhető közelségbe került.

1880-ban megkezdődött Balatonfüreden a hajóépítés. Kezdetben vitorlásokat építettek, majd 1889-ben elkészült az első benzinmotoros hajó. Az újpesti gyárban épített balatoni gőzhajókat is a füredi gyárban szerelték össze.
1888. október 21-én megalakult a Balatoni Gőzhajózási Társaság. Első hajójuk a Kelén volt, melyet hamarosan átkereszteltek az elhunyt miniszterről Barossra.
2_gozhajo.jpgHajók sora szelte a magyar tenger vizét a két világháború között, ezek nagy része a II. világháború áldozata lett. A Balatoni Hajózási Részvénytársaságot (1927-től működött e néven) 1949-ben államosították, 1950-ben Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalatra változott a neve. 1952-ben megépült a balatonfüredi gyárban a Beloiannisz, ma Balaton néven közlekedő hajó, amely a Balaton legnagyobb személyszállító hajója volt.
A balatonfüredi gyárban több komphajó is épült, köztük 1961-ben a Kossuth Lajos, 1968-ban a Széchenyi István, 1976-ban pedig a Baross Gábor.
A balatonfüredi gyár az 1990-es évektől új utakat keres. Sikeres termékei a Balaton–25 típusú vitorlások. Ez év tavaszán pedig egy újjáépített „Kisfaludy” is megjelenik a Balatonon.
Az átalakított, korszerű hajókról a tavaszi üzemkezdettől utasok tízezrei csodálhatják a táj szépségét, és emlékezhetnek a nagy hajóépítő korszakokra és meghatározó személyiségeire.•

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr357413070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsano 2015.05.04. 21:25:19

De kár, hogy mára szinte semmi hajózás nem maradt, az árak nevetségesek, és például nem lehet közvetlenül elhajózni Siófokról Badacsonyba. Régen sokszor utaztunk a "Bélajános"on, még viharban is, az ment ha jól emlékszem így, reggel Badacsony felé, délután vissza. Még talán az északi parton is volt hasonló megoldás? Ki emlékszik rá?

Szerintem több kisebb, max. 30-50 személyes és OLCSÓ hajó kellene. Nem értem mi olyan drága bennük? A hajó, ha vigyáznak rá, 100 évig is megmarad, a gázolaj? A matróz vagy egy kapitány/kormányos? Nana! Nem kellene a rövidtávú érdekek (pénzhajhászás) miatt tönkretenni mindent.

Dzsano 2015.05.04. 21:31:19

És Balatonföldvárról se lehet pl. Füredre eljutni egy hajóval, amit még pár éve is lehetett. Áhh. Ott a sok kikötő, teli "vitorlással" akik már rá se teszik a vitorlát az árbócra, az na, jó üzlet, de a diákok, gyermekek és öregek által használható hajók meg nincsenek vagy nevetségesen hiányos az útvonal, menetrend.
És az ÁR! www.balatonihajozas.hu/Hajozas/Dijszabas/Menetrendi-hajok
Magáért beszél az oldal... az igénytelenség csimborasszója...
És el tud valaki igazodni ezeken a hihetetlen hülye kereszttáblákon? És mi van a fogyatékosokkal? Kedvezmény NUKU! Vakok, siketek, diákok? Kit érdekel...

lombozódó 2015.05.04. 22:17:40

Hatáskeltő cím!
Fölösleges és nevetséges az ilyen olvasó vadászat :-))

white zimbabwean 2015.05.05. 09:22:03

Valóban megszűnt a Siófok-Badacsony járat, mi 2002-ben még megtettük ezt a távot 4 óra oda, 4 óra vissza, felejthetetlen élmény volt. A Balaton nevű hajó sokáig a siófoki kikötőben volt szárazon, azt hiszem tavaly vitték el valahová szárazföldi étteremhajónak. Jó lenne egy-egy poszt a balatoni hajókról.