Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (2) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (2) anyagvizsgálat (2) Apáthy (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) aromatartó csomagolás (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) atommaghasítás (1) Átrium Ház (1) Audi (1) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) aviatika (1) Bánhidi (1) Bánki (5) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) BASIC (1) Bay (2) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bermann (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (2) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) Csicsátka (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) Davy (1) Dedics (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) doziméter (1) DTSS (1) Dubosq (1) dunai hajózás (2) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos autó (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) Farkas (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) fénymásoló gép (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (2) forgókondenzátor (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gépészeti zsebkönyv (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gestetner (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (3) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Grósz (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (3) hajózsilip (1) Hanaman (1) hangosfilm (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (2) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) Illy (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) jodometriás módszer (1) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) Kabay (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (2) kávégép (1) Kelp (1) Kemény (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kerekes toll (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Korda (1) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kurtz (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) Lampich (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Melczer (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (2) mintaoltalom (1) Mistéth (1) morfin (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (2) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (2) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (2) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) Pille (1) pirogránit (1) PKZ (1) Polányi (2) poroltó (1) pressurization (1) Projectophon (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (3) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (3) repülőgép-tervezés (2) repülőgépgyártás (2) restaurálás (1) részecskegyorsító (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) robotika (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (2) Rybár (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (3) Scott (1) Segner (2) Segner-kerék (1) Selényi (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Simonyi (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) stencilgép (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (2) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (7) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) szikrapróba (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) sztereó FM-szabvány (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Thorotzkai (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrszondavezérlés (1) útépítés (1) Vágó (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízturbina (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Winkler (1) xerográfia (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (2) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Žurovec (1) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2012.06.14. 16:58

Motorvonat, gyorssínautóbusz

„Idejekorán fel kell készülni a jövőben jelentkező szükségletekre, hogy azokat minél nagyobb eredménnyel lehessen kielégíteni.” (Mechwart András)

Utazott Ön már, kedves Olvasó, railjet vonattal Budapest, Győr és Bécs között?
Az utastérben monitoron nyomon követhető az útvonal és a pillanatnyi sebesség, amely egyes szakaszokon meghaladja a 150 km/h-t. Alig három óra alatt ér a vonat a bécsi pályaudvarra.
jendrassik.jpgBizonyára hallott, illetve olvasott már arról a kedves Olvasó, hogy több mint hetven esztendővel ezelőtt egy legendás motorvonat is „világcsúcsot futott” e pályaszakaszon. Ez volt az Árpád motorvonat, amely 2 óra 58 perc alatt tette meg az utat Budapest és Bécs között. Az eredmény elérésében meghatározó szerepe volt egy mérnök­legendának, Jendrassik Györgynek (1898–1954), aki az 1844-ben alapított Ganz-gyár nemzetközi hírű járműgyártó hagyományait gazdagította dízelmotor-fejlesztő tevékenységével.

A Műegyetemen 1922-ben megszerzett gépészmérnöki oklevelével Jendrassik György a Ganz-gyárba került. Az első Ganz–Jendrassik-motorok 1927-ben készültek el, és ezek hamarosan világszerte elismerést szereztek alkotójuknak. A hajtóműveket motorvonatokba építették be.
1938-ban Jendrassik elgondolásai alapján készült el a világ első, önálló tüzelőtérrel rendelkező, kis teljesítményű gázturbinája.
A sikeres feltaláló 1942-ben a gyár vezérigazgatója lett. A II. világháború kitöréséig 550 Ganz–Jendrassik-motorvonatot szállítottak a világ különböző országaiba.
1947-ben Jendrassikot az ország elhagyására kényszerítették, lemondatták minden szabadalmi jogáról. Londonban hunyt el.
Alkotó munkásságát 1990-ben posztumusz Széchenyi-díjjal ismerték el.
Jendrassik György magyarországi alkotó éveiben a Ganz-gyárban – a motorfejlesztő osztály vezetőjeként, majd a gyár vezérigazgatójaként – nem csupán egyéni sikereit kereste, hanem nagy mérnök elődeinek példája nyomán „csapatjátékos” volt. Osztályán tehetséges mérnökök sorának indult szakmai karrierje. Felismerték, tudták, merre megy a világ, s ők választ adtak a világ technikai kihívásaira.

arpad.jpgAz üzemi próbák után a MÁV átvette a szerelvényeket, majd újabb járműveket rendelt.
1934. június 21-én helyezték forgalomba a legendás Árpád típusú gyorssínautóbuszt. Kezdetben Budapest és Bécs között közlekedtek, és a 278 kilométeres távolságot – egy megállással – 2 óra 58 perces menetidővel tették meg. Európában mint motoros járművek elsőként vettek részt a nemzetközi forgalomban.
A MÁV a Ganz-gyártól összesen hét Árpád típusú gyorssínautóbuszt rendelt, amelyeket a honfoglaló vezérekről és magyar királyokról nevezték el.
Ha a korszerű, villamos mozdonyok vontatta szerelvényeken utazunk, gondoljunk arra, hogy volt egy korszaka a magyarországi vasúti járműgyártásnak, amikor alkotó mérnökeinkre – akik hírét tudták vinni a magyar műszaki kultúrának – felfigyelt a világ.•

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr404588350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AczélGyuribácsi 2012.06.15. 15:14:52

Remek írás!
Csak az a baj, hogy a mai ifjúság már innen sem érdeklődik a múltunk iránt...
Ebben a történetben nincs elég fű meg szer!

prokee · http://prokee.blog.hu 2012.06.15. 15:51:47

...és hát fontos megjegyezni, hogy a Vasúttörténeti Parkban megnézhető, szagolható, nyalogatható:

m.cdn.blog.hu/pr/prokee/image/060315/dsc02463.jpg

tétova teve tova 2012.06.15. 15:51:50

Megért volna egy mondatot, hogy az Árpád sínbusz egy felújított példánya a Vasúttörténeti Parkban várja az érdeklődőket, és legközelebb június 23-án lehet vele utazni a Nyugatiból Pozsonyba (mavnosztalgia.hu/hu/menu/241).
Menetidő 4 óra (egy irányban ...), jegy 12 ezer pénz.

webnazi 2012.06.15. 15:58:38

Én kisgyerek-koromban utaztam egyszer vele. "Ment ám mint a meszes" .... Szanyba mentünk nyaralni az egyik rokonunkhoz és Budapesttől Győrig ezzel a motorvonattal utaztunk. Jól emlékszem rá, számunkra annyira furcsa volt, hogy az ablakait egyáltalán nem lehetett lehúzni, hogy ne lehessen még csak kihajolgatni se. Csupán arasznyira voltak lenyithatóak az ablakok és a képen láthatóhoz hasonlatos rács volt mindeniken.
A képen ez valahogy nem igazán látszik, így lehetséges, hogy mi éppen nem ezzel az Árpáddal, hanem valamelyik "hétvezéses" társával találkoztunk.

főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2012.06.15. 17:06:18

@AczélGyuribácsi: ebben az esetben van potenciál a fiatalságban arra, hogy ne azon rágódjon, hogy 100 éve mi volt és hogy milyen sz@r most nekünk, hanem azt találja ki, hogy hogyan menjen 150 helyett 300-al a railjet Bécsbe.

osszetortlelkek 2012.06.15. 18:09:46

@AczélGyuribácsi: Tapasztalat a múlttal kapcsolatban, hogy minél régebben történt, annál jobban változik, sokszor idealizálódik. Tökéletes példa, hogy lassan több 56-os hősünk van, mint ahányan akkor éltek, de még ékesebb például az, hogy a 48-as forradalomban kiszabadított "hős" politikai fogoly Táncsics (tud valaki bármi híres művet tőle?), valójában házasságszédelgésért volt börtönben. Arról nem is beszélve, hogy hány honfitársunk van meggyőződve róla, hogy bruttó ezer éve az átlag magyar szórakozás azt jelentette, hogy talpig nemezbe öltözve romákat/zsidókat/buzikat/bárkitakinemők vertek.

Ilyen kijelentésekre ragadtatni magát egy országban, ahol becslések szerint másfélmillió alkoholista leledzik (szép régi szokás itthon ez is), egyszervolt fiatalként finoman felháborító. (igen, megesett 8-10 éve, hogy elpippant egy-két spangli, mégis két diplomás, 3 nyelvet beszélő ember lett belőlem)

Amúgy a vonat szép. :)

Csigafattyú 2012.06.15. 18:21:46

Azért tegyük hozzá az Árpádhoz, hogy bár gyors volt, mint a fene, de túl könnyű, és ebből számos baleset származott. Nagyapám Üllőn volt térközőr mindössze három évig, ezalatt csak az ő szakaszán kétszer történt ilyesmi. Egyszer egy kutyát gázolt el az Árpád, és a kutya csontján megcsúszva siklott ki. Másodszor a monorierdei átkelőnél befagyott a hólé a sínek között levő betonlapok és a sínszálak közé, és ez dobta le a sínautóbuszt úgy, hogy fel is borult. Nem véletlenül nem közlekedett sokáig, bár nem verték nagydobra, hogy miért.

Petyat 2012.06.15. 19:09:53

@AczélGyuribácsi:

Érdeklődnek ők és szeretnének is hasonlóan kimagasló erdményeket elérni, csak az a bökkenő, hogy ma ugyanúgy üldözik el az országból a tehetségeket, mint 1947-ben Jendrassikot.

osszetortlelkek 2012.06.15. 19:54:46

hajjaj, ez az a pont ahol a kommentelés átvált agyatlan papucsállatka szintű kabarévá. Kár.

Innotéka 2012.06.16. 09:36:58

@prokee: Köszönjük az infót!