Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Facebook

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (2) adszorpciós indikátor (1) aeroplán körhinta (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) anyagtudomány (1) anyagvizsgálat (1) Apáthy (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) aromatartó csomagolás (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) asztrolábium (1) atommaghasítás (1) Átrium Ház (1) Audi (1) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (1) aviatika (1) Bánhidi (1) Bánki (5) bányászat (1) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) BASIC (1) Bay (2) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (2) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) Csicsátka (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) Davy (1) Dedics (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) doziméter (1) DTSS (1) Dubosq (1) dunai hajózás (2) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egységes mértékrendszer (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos autó (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) Fabulon (1) Farkas (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (1) Feketeházy János (1) fémlüszter (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) Forgó (2) forgókondenzátor (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) függővasút (1) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gépészeti zsebkönyv (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gestetner (1) Gillemot (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (3) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Grósz (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (1) hajógyártás (3) hajózsilip (1) Hanaman (1) hangosfilm (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (2) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) Illy (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) jodometriás módszer (1) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) Kabay (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Kármán (2) kávégép (1) Kelp (1) Kemény (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kerekes toll (1) kibernetika (1) Klapka (1) Kner Nyomda (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Korda (1) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) kőszén (1) Kovács (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kurtz (1) Kutassy (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) Lampich (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Melczer (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (2) mintaoltalom (1) Mistéth (1) morfin (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (2) olvasztókemence (1) omnibusz (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) Pálvölgyi (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pattantyús (2) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (2) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) Pille (1) pirogránit (1) PKZ (1) Polányi (2) poroltó (1) pressurization (1) Projectophon (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (3) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (3) repülőgép-tervezés (2) repülőgépgyártás (2) restaurálás (1) részecskegyorsító (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Róbert Károly (1) robotika (1) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (2) Rybár (1) sakk (1) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schimanek (1) Schulek (2) Schwarz (3) Scott (1) Segner (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (1) Simonyi (1) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) stencilgép (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (2) szabadalom (1) számítógépmodell (1) számológép (1) szárazoltás (1) Széchenyi (7) szemüveg (1) Szent István-bazilika (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) Szilvay (1) Szily (2) színtévesztés (1) szódavíz (1) sztereó FM-szabvány (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Thorotzkai (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrszondavezérlés (1) útépítés (1) Vágó (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Winkler (1) Ybl (1) Zemplén (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (2) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Žurovec (1) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2019.12.04. 14:33

A sztereó FM-szabvány atyja

Az Egyesült Államok szabadalmi hivatala 1964. február 25-én, a 3122610-es számú bejegyzéssel megadta a General Electricnek annak a sztereó FM hang­su­gárzó rendszernek a szabadalmát, amely 1961 óta már tulajdon­képpen or­szág­­szerte bevett szabványnak számított. A cég számára ez nagy üzlet volt, mert rögtön elkezdett jog­díjakat felszámolni: vevő­egységenként 50 centet, adó­készüléken­­ként 50 dollárt, és minden további kiszol­gáló berendezésért 1 dollárt. Akinek mindezt a General Electric (GE) köszön­hette, egy magyar volt, hiszen a szabadalmat Csi­csátka Antal nevére jegyezték be.03_szabadalom.jpg

Jóllehet munkásságá­nak hatása túlzás nélkül globális volt, Csicsátka kevésbé ismert alakja a technika­történetnek. 1911-ben született a felvidéki Érsek­újváron, de főiskolai tanulmányait már Buda­pesten, a Műegyete­men kezdte meg. Szak­területe a vivő­frekvenciás átviteli technológiák volt, ezen a területen kezdett el dolgozni 1938-ban a Posta Kísérleti Állomáson. A második világ­háborúban az állomáso­kon a vivő­frekvenciás berendezések telepítésének és átcsoportosítá­sának munkálatait irányí­totta. A háború után saját műszerész­mű­helyt alapított, ám csak pár évig élvez­hette ezt: a műhelyt 1949-ben államosí­tották, ebből lett a Mechanikai Laborató­rium, amelynek vezetője Csicsátka maradt. Ekkoriban kezdett foglalkozni a hang sztereo­átviteli és rögzítési technikáival, és nagy része volt az első magyar szalagos magnetofon, az 1954-ben debütált Vörös Szikra M1 kifejlesztésében. Az állam Kossuth-díjjal is elismerte a kétszeres sztahanovista Csi­csát­ka teljesítmé­nyét, ez azonban nem aka­dályozta meg őt abban, hogy 1956-ban családjával motor­kerékpáron nyu­gatra me­­neküljön, és Amerikába disszidáljon.01_voros-szikra.jpgAz Egyesült Államokban szinte rögtön a General Electric uticai (New York állam­beli), rádiós divíziójában kezdett dol­gozni, ahol a hang­rögzítéssel és -továbbí­tással kap­csolatos termékek fejlesztése lett a feladata. A vállalatnál hamar kiérdemelte a Mr. Audio bece­nevet, különösen a már említett szabványhoz szükséges fel­fe­de­­­zésekkel. Csicsátka írta le a jelenleg is világ­szerte alkalmazott segéd­vivős, két­csatornás sztereo­rádió működési elvét, majd a gyakorlati alkalmazás­hoz szükséges eszközöket is megtervezte. Az FM (frek­ven­cia­­modulációs) technológiában – az AM-mel (amplitúdó­modulációs) ellentétben – a hang­frekvencia eltérései hordozzák a továbbítandó jelet, ami ugyan az AM-nél kevésbé gazdaságos megoldás, ám kevésbé torzítja a hangot, így jobb minőségű. Ezt az alapot már 1933-ban kidolgozta egy amerikai mérnök, Edwin Armstrong, de Csicsátká­nak köszönhetően az amerikai hallgatók a hatvanas évektől sztereóban is élvezhették a rádió­műsorokat.02_cikk.jpgKésőbb Mr. Audiónak további 13, rádió­zással kapcsolatos szabadalmát jegyezték be, és ő tervezte meg az első, egyetlen csipre épített rádió­készüléket is. A GE-et néhány gyümölcsöző év után elhagyta, hogy saját kábel­tévés céget alapítson, de korábbi munkahelye, külsős tanács­adóként, továbbra is igényt tartott a tudására.
Eredményeit az Egyesült Államokban is számos díjjal ismerték el – mind közül a legjelentősebb a Charles Proteus Steinmetz-díj –, és a GE több reklám­kam­­pány­ban is bemutatta őt. 1976-ban hunyt el Uticában, a nemzet­közi mérnök­közös­ség megbecsült tagjaként.•
mai-inno_forever.gif

Kábel nélkül • Walkman, de nem úgy • Zenekutatás a fonográftól a számítógépig

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr8915334520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Torma 2019.12.06. 16:23:01

Jó, érdekes cikk! Bár híradás technikusnak végeztem, soha nem hallottam a nevét, munkásságát. Szomorú...

Sörnyelő 2019.12.07. 10:08:18

Én villamosmérnökként nem hallottam a nevét, pedig műsorszórás ágazaton végeztem. Amúgy még a wikipedia vonatkozó szócikkében sem szerepel a neve. en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Stereo_FM

Talán ha vasaltatja a heréit, most ismertebb lenne....Na ez a szomorú.

István Torma 2019.12.07. 11:55:49

@Sörnyelő: A Wikipédiában odatettem a cikk linkjét

Mistral1011 2019.12.07. 23:32:21

Grat a cikkért! Én sem hallottam még hírét sem, soha :-((((

Csak egy gondolatkísérlet: Jánosi Marcell neve kinek ismerős? :-)