Feltalálónk az

innoteka-logo_blog_hu.png

Inno-anno

„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)

Friss topikok

Címkék

424-es gőzmozdony (1) Ábrahám (1) adathordozó (1) Adorján (2) adszorpciós indikátor (1) aerodinamika (1) aeroplán körhinta (1) akna (1) Almási Balogh (1) Andreoli (1) antiszeptikus kézmosás (1) anyagtudomány (4) anyagvizsgálat (3) Apáthy (1) Apollo-program (1) apróbordás hőcserélő (1) aquae­ductus (1) aromatartó csomagolás (1) Árpád sínautóbusz (1) artézi kút (1) art deco (1) Aschner (2) aszfaltút (1) aszkorbinometria (1) aszkorbinsav (1) asztrolábium (1) atommaghasítás (1) Átrium Ház (1) Audi (2) Auterbal (1) autóbuszgyártás (1) autógyártás (2) automatizálás (1) autótervezés (1) aviatika (1) Bánhidi (1) Bánki (5) bányászat (2) Bárány (1) Baross (1) Barta (1) Bartók (1) BASIC (1) Bay (2) Bejczy (1) Békésy (2) Berán (1) Bermann (1) Bernhard (1) Beszédes (1) beszélőgép (1) betonút (1) bináris digitális számítógép (1) biotechnológia (1) Bíró (2) bitumenes út (1) biztonsági gyufa (1) Bláthy (3) Bláthy-mérő (1) bödönhajó (2) bortermesztés (1) Bródy (2) Buday (1) Burn (1) bútorgyártás (1) bútortervezés (1) búvárhajó (1) C-vitamin (1) Cár-bomba (1) Cavinton (1) Crompton (1) Csapody (1) Csepel (1) cséplőgép (1) Csermely (1) Csicsátka (1) csillagászat (1) csillagda (1) csillagvizsgáló (1) Csonka (3) Czekelius (1) Dallos (2) daratisztító gép (1) Davy (1) Dedics (1) Déri (2) derivatográf (1) Diesel (1) diftériatoxin (1) digitalizáció (1) dinamó (2) dinamóelv (2) dízel-villamos mozdony (1) dízelmotor (1) Dorogi (1) doziméter (1) DTSS (1) Dubosq (1) Duflex (1) Dulovits (1) dunai hajózás (2) duzzasztómű (1) Edison (2) egyenáramú generátor (1) egyenáramú villamos motor (1) egyenletes mozgás (1) egységes mértékrendszer (1) egysínű vasút (1) Eiffel (1) Einstein (2) elektroanalitikai műszergyártás (1) elektromosság (1) elektromos autó (1) elektromos munkaátvitel (1) elektroncsöves számítógép (1) elektronikus számítógép (2) elektronoptika (1) elektronsokszorozás (1) elektrotechnika (1) Élő (1) Élő-pont (1) emelőgép (1) Endresz (1) Eötvös (5) Eötvös-inga (2) eozin (2) építészet (2) Erdey (1) Ereky (1) erőmű (1) Erzsébet híd (1) esernyő (1) EVR (1) Fabulon (1) Farkas (1) fázisváltós villamos mozdony (1) Fazola (1) FÉG (2) fegyvertervezés (1) Feketeházy János (1) fémek képlékeny alakítása (1) fémipar (1) fémlüszter (1) fényképezőgép (2) fénymásoló gép (1) fénymérő (1) Ferenc-csatorna (1) Ferenc József (1) Ferenc József híd (1) Festetics (1) flopi (1) fogyasztásmérő (1) földmérő-szintező (1) földmértan (1) földút (1) folyasztottvas (1) Fonó (1) Ford (1) fordítóprogram (1) Forgó (2) forgókondenzátor (1) forgószárny (1) Foucault (1) főváros (1) frekvenciaugrás (1) Frommer (1) függővasút (2) gabonaelevátor (1) Gábor Dénes (1) Gamma (1) Ganz (5) Ganz-gyár (6) Ganz-Hunslet Rt. (1) Ganz Ansaldo (1) Ganz–Jendrassik motorvonat (1) gázanalízis (1) gázgyár (1) Geleji (1) geodézia (1) geodéziai műszerek (2) geofizika (1) Gépészeti zsebkönyv (1) gépfegyver (1) gépipar (1) Gerber-rendszerű híd (1) Gestetner (1) Gillemot (1) Goldmark (1) golyóstoll (1) Gothard (1) gőzhajó (3) gőzlokomobil (1) gőzmozdony (2) gravitáció (1) Gróf (1) Grósz (1) gulyáságyú (1) gyógyszerellenőrzés (1) gyógyszergyártás (1) Györffy (1) gyorssínautóbusz (1) gyufa (1) gyufagyártás (1) hadiipar (1) Hadley (1) Haggenmacher (2) hajógyártás (3) hajózsilip (1) Hanaman (1) hangjegyíró gép (1) hangosfilm (1) hangtompítás (1) Haraszthy (1) Hauszmann (2) háztartási gáz (1) helikopter (2) Hell (1) Heller (3) hengerszék (1) hídépítés (2) hidrogénbomba (1) hídvám (1) Highway-Hifi (1) himbás szivattyú (1) holdautó (1) holdradar (1) Hollán (1) hologram (1) Horthy (1) Hungária Drill (1) hűtőrendszer (1) II. József (2) Ikarus (1) ikervonal (1) Illy (1) interurbán (1) ionszelektív elektródok (1) Irinyi (2) IV. Béla (1) Ivy Mike (1) izzólámpa (1) Jáky (1) Jánosi (1) Járay (1) játék (1) Jedlik (3) Jendrassik (3) jodometriás módszer (1) Jókay-Ihász (1) Juhász (1) Jurek (1) Just (1) Kabay (1) kábelhíd (1) Kalmár (1) Kalmopyrin (1) Kandó (4) Karlovitz (1) Kármán (2) kávégép (1) kávékultúra (1) Kelp (1) Kemény (1) Kempelen (1) képcső (1) képtovábbítás (1) kéregöntés (1) kéregpapír (1) kerekes toll (1) kerékpár (1) kibernetika (1) kilincsmű (1) Klapka (1) Klatsmányi (1) Kliegl (1) Kner Nyomda (1) kocsi (1) kohómérnök (1) Kolossváry (1) komphajó (1) Konkoly-Thege (1) kontaktlencse (2) könyvillusztráció (1) konzolos híd (1) kőolaj (1) Korbuly (2) Korda (1) Kordina (1) környezetkímélő építkezés (1) Kós (1) Kossuth (2) Kőszeghi-Mártony (1) kőszén (1) Kovács (1) közegészségügy (1) Kozma (2) kriptongáz (1) Kruspér (1) Kühne (1) Kurtz (1) kút (1) Kutassy (1) kvantumelmélet (1) Kvassay (1) Kvasz (1) lakberendezés (1) lakihegyi antennatorony (1) Lamarr (1) Lampich (1) lángfotometria (1) Lányi (1) Lechner (1) léghajó (1) légitorpedó (1) légsugármotor (1) légszeszvilágítás (1) légvédelem (1) légzőkészülék (1) lengővilla (1) lézer (1) Lingel (1) liofilizálás (1) Lister (1) lőelemképző (1) lóvasút (1) lóvontatás (1) LP hanglemez (1) lüsztermáz (1) magfúzió (1) Magyar (1) Magyari (1) Magyar Posta (1) Magyar Vagon- és Gépgyár (1) malomipar (1) Mária Terézia (3) marsjáró (1) MARTA (1) martinacél (1) Mátyás-templom (1) Mátyás király (3) MÁV (1) MÁVAG (4) Mechwart (1) Melczer (1) Mercedes (1) merevített lánchíd (1) mérföldkő (1) Mérnöki Intézet (1) mérnöktovábbképzés (1) metró (1) metropol vasút (1) mezőgazdasági ipar (1) MHD-generátor (1) Michelberger (1) Mihailich (1) Mihály (2) Mikola (1) Mikola-cső (1) mikroprocesszor (1) mintaoltalom (1) Mistéth (1) Moór (1) morfin (1) Mosonyi (2) motorizáció (1) motorkerékpár (1) motorvonat (1) műemlékvédelem (1) műszaki ismeretterjesztés (1) Muszka (1) Nagy Virgil (1) napház (1) NASA (1) Némethy (1) Népmotor (1) néprádió (1) Neumann (2) Neumann-elvek (1) Nobel-díj (1) nyomtatott áramkör (1) obszervatórium (1) Óbudai Hajógyár (2) Office programcsomag (1) olvasztókemence (1) omnibusz (1) önjáró (1) öntéstechnika (1) Operaház (1) optikai ipar (1) Orion (1) Orován (1) Orowan-hurok (1) oszcillotitrátor (1) Pajor (1) palatábla (1) Pálvölgyi (1) páncélpajzs (1) Pannónia (1) pápaszem (1) Papp (1) Pártos (1) Paskay (1) Pasteur (1) Pattantyús (2) Pavlics (1) Péch (1) Pécsi (1) Pecz (1) Pekár (1) pekározás (1) Petróczy (2) petróleum (1) Petzval (1) Phönix (1) Pille (1) pirogránit (1) PKZ (1) Polányi (2) Polgár (1) pörkölőgép (1) poroltó (1) pressurization (1) Projectophon (1) Puli (1) Pungor (1) Puskás (1) radar (1) rádiógyártás (1) rádióhullám (1) Radioskóp (1) rádiózás (3) reaktormérnök (1) Reitter (1) repülőgép (4) repülőgép-tervezés (3) repülőgépgyártás (2) restaurálás (1) részecskegyorsító (1) részecskeszámláló (1) Richter (1) Riszdorfer (1) Róbert Károly (1) robotika (2) Röck (1) rögzítéstechnika (1) Rubik (2) rugós kalaptűhüvely (1) Rybár (1) sakk (2) savanyúvíz (1) Sávoly (1) Schick (1) Schick-próba (1) Schimanek (1) Schulek (3) Schwarz (3) Scott (1) Segner (2) Segner-kerék (1) Selényi (1) Semmelweis (1) Shőrerer (1) Siemens (2) síkszita (2) Simonyi (2) Sió-csatorna (1) spektrál analízis (1) spektroszkóp (1) statika (1) stencilgép (1) Stephenson (1) Stuck (1) Süss (2) Suzuki (1) Svachulay (2) szabadalom (1) szakkönyv (1) számítógép (3) számítógépmodell (1) számológép (3) szárazoltás (1) Széchenyi (7) szedőgép (1) szemüveg (1) Szent-Györgyi (1) Szent István-bazilika (1) szepszis (1) szerves kémia (1) szikjavítás (1) szikrapróba (1) Szilvay (1) Szily (2) színes televízió (1) színtévesztés (1) szódavíz (1) sztereó FM-szabvány (1) talajtan (1) távbeszélő központ (1) távcső (2) távírda (1) távolbalátás (1) telefonhírmondó (1) telefonközpont (1) telefonregiszter (1) Telefunken adó (2) Telehor (1) teleszkóp (1) televíziózás (1) Telkes (1) Telkes-féle sótalanító készülék (1) Teller (1) Teller–Ulam-tükör (1) termodinamika (1) Thék (1) Thonet (1) Thorotzkai (1) Tihanyi (1) tipográfia (1) tiszalöki vízlépcső (1) titánszivacs (1) többfunkciós asztal (1) torpedó (1) torziós inga (1) traktortervezés (1) Tumler (1) Tungsram (3) tűzszerszám (1) Uhri (1) űrétel (1) Ursitz (1) űrszondavezérlés (1) űrturista (1) úszókészülék (1) utcaseprő gép (1) útépítés (1) Vadász (1) Vágó (1) Valtellina vonal (2) Várkertbazár (1) várostervezés (2) Vásárhelyi (2) vasbeton (1) vaskohászat (1) vasút-villamosítás (3) védjegyoltalom (1) Vedres (1) Verebélÿ (2) vezetékes vízrendszer (1) videorendszer (1) Vidier (1) villamdelejes forgony (1) villamindító (1) villamosítás (1) villamos mozdony (1) vitorlás (1) vízemelő (1) vízerőmű (1) vízgazdálkodás (2) vízlépcső (1) vízművek (2) vízszabályozás (1) vízturbina (1) vízvezetékrendszer (1) volfrámszálas izzó (1) Volta (1) vörösiszap (1) Wartha (4) Weiss Manfréd (4) Wekerle (1) Wenczel (1) Wigner (1) Winkler (1) xerográfia (1) Ybl (1) Zemplén (1) zenélő szerkezet (1) Zeppelin (2) Zielinsky (1) Zipernowsky (4) zöld plazmakonzerv (1) Zrínyi (1) Zsélyi (2) Zsigmondy (2) Zsolnay (2) Zubovics (1) Žurovec (1) Zurovecz (1) zúzottköves makadámút (1) ’Sigmond (1)

2023.09.01. 05:16

Elgázolás elleni mentőkészülék

A 19. század végén szinte minden európai fővárosban meg­jelentek a villamosok, amelyek hamarosan a városi tömegköz­lekedés megkerülhetetlen eszközei lettek. Az öröm azonban nem volt osztatlan. Ahogy minden új dologtól, úgy a villamosoktól is sokan tartottak, hiszen korábban nem szokhattak hozzá, hogy szerelvények a járókelők közvetlen közelében haladnak, és bármikor balesetet okozhatnak.1-24111.jpg

Ám az aggályok nem állhatták útját a városi vasút térhódításának. Budapest első villamosvonala, amely a 4-es, 6-os vonal előd­jének is tekinthető, 1887-ben nyílt meg. A Duna által kettészelt város domborzati adottságai miatt Pesten építettek több villamosvonalat; Budán jóval lassabban fejlődött a villamosközlekedés. Azért volt egy vonal, a Lánchíd és Zugliget között, amely csakhamar beigazolta a villamostól tartók legszörnyűbb félelmeit.2-82433.jpg

Mielőtt eljutnánk azonban 1900. június 4-éig, vagyis a buda­pesti villamosközlekedés legtragikusabb napjáig, tekintsünk vissza két évvel korábbra, 1898. február 11-ére, ugyanis aznap jelentette be Komáromy Mihály budapesti ügyvéd a szabadalmi igényét a Magyar Királyi Szabadalmi Hivatalnál. A szabadalom egy „elgázolás elleni mentőkészülékről” szólt. A feltaláló szerint a készüléke akár villamosra, akár automobilra is felszerelhető volt, és megakadályozta, hogy gyalogosgázolás esetén az áldozat a kerekek alá kerüljön.

A szerkezet az elképzelések szerint úgy működött volna (nem tudunk arról, hogy a berendezést valaha is megvalósították-e), hogy amikor a jármű vezetője meglátja, hogy egy gyalogos a villamos vagy autó elé került, és elháríthatatlan az ütközés, megnyom egy külön e célra beszerelt pedált. A pedál megnyomására két párhuzamos folyamat indul be: egyrészt megszólal egy síp, amely figyelmezteti a veszélybe került gyalogost a bajra; másrészt egy billenő szerkezet segítségével mentőháló feszül ki a jármű eleje és a talaj között.keszulek.jpg

A hálót feszítő és a talajra csapódó kar végére kis kerekeket terveztek, amelyek megakadályozták, hogy a szerkezet aktiválás után leakadjon. Az elképzelések szerint a háló kivetése után az elütött gyalogos egyszerűen a puha hálóba huppant volna ahelyett, hogy szétroncsolják a kerekek. Kissé naiv elképzelésnek tűnik az egész, és legfeljebb lépésben haladó villamosnál működhetett volna.

És hogy mi történt két évvel később, 1900 pünkösdhétfőjén? A budai villamosvonal zugligeti végállomását – kellően át nem gondolva – lejtőre építették, ahol, ünnepnap lévén, rengetegen akartak felszállni az egyik üresen (és kezelőszemélyzet nélkül) álló villamoskocsiba. Állítólag hetvenen zsúfolódtak össze a mai kocsiknál lényegesen kisebb járműbe, és a tömegnyomorban valamilyen oknál fogva kioldódott a fék.3-149470.jpg A villamos gurulni kezdett a lejtőn, és mivel csak utasok tartózkodtak rajta, nem volt senki, aki megállítsa. A kocsi egyre gyorsult, az utasok meg pánikba estek. A jármű sebessége hamarosan már túl nagy volt ahhoz, hogy a Virányos úti kanyart be tudja venni, emiatt kisiklott, és az árokba borult. Négyen szörnyethaltak, kilencen pedig súlyosan megsérültek.

Ebben az esetben aligha segített volna az elgázolás elleni mentő­készülék…

mai-inno_forever.gif

A bejegyzés trackback címe:

https://inno-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr3218204951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.09.02. 19:04:27

"Ebben az esetben aligha segített volna az elgázolás elleni mentő­készülék…"

Nem értem a következtetést. Ez a mentőkészülék természetesen nem segített volna, ilyen esetekre találták fel nem sokkal később a nyomás alatt nyitó légféket, amit aztán a villamosokban is alkalmazni kezdtek. Ettől még a mentőkészülék lehetett volna eszköz a gázolások ellen. Azért, mert nem old meg minden problémát, néhány problémát megoldhatunk vele.

Ha valaki olyan szerencsés, hogy birtokában van Petrik Ottó Technikai kuriózumok című kis könyvének (Gondolat Zsebkönyvek, 1977), az egy egész sor területen használni tervezett mentőkészülékről olvashat, a 112. oldaltól kimondottan a villamosokról van szó. A villamosok.hu/nza/bvv-a.html oldal legalján látható három különféle megoldásról is fénykép, a harmadik a Komáromy-féle hálós megoldás. Mindegyik azt célozza, hogy a villamos elé kerülő ember ne kerülhessen a kerekek alá. Mellesleg azt is megpróbálták elérni, hogy a balesetet szenvedő ember minél kisebb ütésnek legyen kitéve, ezért próbálkoztak rugalmas felületekkel, hálóval, ponyvával, egy Los Angelesben felvetődött elképzelésben már egy komplett kárpitozott kanapé van a villamos elé építve.

Az ütődés elleni védelem nem volt halott ötlet. Szokták ilyenkor a mozgási energiát emlegetni, de a fizikát rendesen megtanulók ráismernek az impulzus (más néven lendület) fogalmára, ami mindig a tömeg és a sebesség szorzata, ez egy ütközéskor megváltozik. Minél hosszabb idő alatt zajlik le egy adott impulzusváltozás, annál kevésbé terheli meg az ütköző testet. Az autók biztonsági öve nem véletlenül van egy speciális sűrű szövetből, mert az autó ütközéses megállásakor ez a szövet az utas előrelendülésekor egy kicsit megnyúlik (ezért kötelező a baleset után a teljesen épnek látszó biztonsági öv cseréje), ezzel egy kicsi időt hagyva az emberi test lefékeződésére. Igaz, hogy ez az idő tizedmásodperc nagyságrendű, de egy merevebb rögzítés csak századmásodpercnyi időt adna teljes megállásig, és a kettő közötti eltérés testre gyakorolt hatásáról a mentősök sokat tudnának mesélni.

A villamosok elé szerelt mentőkészülékekkel a kísérletek szerint (és a Budapesti Villamos Városi Vasút társaság a századforduló táján, részben a Komáromy-féle szabadalom nyomán szintén végzett gyakorlati próbákat) az volt a baj, hogy hiába értek le azok szinte a földig, az első ütközés után lepattanó test gyakran gyűrődött be a szerkezet alá, súlyos sérüléseket szenvedve. Nem ismerem a kísérletek részletes eredményeit, de feltételezem, hogy a mentőkészülékek hatásfoka valóban olyan rossz volt, hogy érdemes volt róluk lemondani. Szoktunk találkozni olyan véleményekkel, indokolt módon, hogy akár egyetlen ember életének megmentése is okot adhat egy újítás bevezetésére, de lehet, hogy tényleg fölösleges volna a velük való ügyeskedés, ezt a baleseti kivizsgálók nyilván jobban tudják.

A villamosok sebessége akkor egyébként jóval kisebb volt, mint ma. 15-20 km/h csúcssebességről beszélhetünk, ma viszont 40-50 km/h sebesség a gyakori. A balesetek tanulságaként már tudjuk, hogy ha akármilyen puhán is elhajítunk egy embert ilyen sebességgel, az nagyon összetöri magát a kemény földön akkor is, ha nem préseli maga alá a villamos. A jármű elé került ember ha nem is azonnal, de töredék másodperc után valóban felveszi a jármű teljes sebességét, ezt semmiféle hálóval, párnázattal, légzsákokkal nem lehetne megakadályozni, a többi pedig már befolyásolhatatlan.

Innotéka 2023.09.04. 11:20:33

@Androsz: Köszönjük hozzászólását! :)
süti beállítások módosítása