„A mába érő tegnapokról szólunk; a tegnapok ötletei hogyan indítottak el évszázados sikertörténeteket, s napjaink technikai eredményei szolgálnak-e bennünket évtizedek múlva?” (Dr. Németh József c. egyetemi tanár, BME)
geegee:
Kicsit még tarthatott volna a poszt, a további fejlődésekkel, félre ment módszerekkel, stb.
Befele... (2024.05.06. 19:32)A biztonságos(abb) ablaktisztításért
Kicsit még tarthatott volna a poszt, a további fejlődésekkel, félre ment módszerekkel, stb.
Befele kell nyíljon az ablaktábla, az megold mindent.Ha kell, bent a helységben könnyebb kikötözni a pucoló személyzetet is.
"Ebben az esetben aligha segített volna az elgázolás elleni mentőkészülék…"
Nem értem a következtetést. Ez a mentőkészülék természetesen nem segített volna, ilyen esetekre találták fel nem sokkal később a nyomás alatt nyitó légféket, amit aztán a villamosokban is alkalmazni kezdtek. Ettől még a mentőkészülék lehetett volna eszköz a gázolások ellen. Azért, mert nem old meg minden problémát, néhány problémát megoldhatunk vele.
Ha valaki olyan szerencsés, hogy birtokában van Petrik Ottó Technikai kuriózumok című kis könyvének (Gondolat Zsebkönyvek, 1977), az egy egész sor területen használni tervezett mentőkészülékről olvashat, a 112. oldaltól kimondottan a villamosokról van szó. A villamosok.hu/nza/bvv-a.html oldal legalján látható három különféle megoldásról is fénykép, a harmadik a Komáromy-féle hálós megoldás. Mindegyik azt célozza, hogy a villamos elé kerülő ember ne kerülhessen a kerekek alá. Mellesleg azt is megpróbálták elérni, hogy a balesetet szenvedő ember minél kisebb ütésnek legyen kitéve, ezért próbálkoztak rugalmas felületekkel, hálóval, ponyvával, egy Los Angelesben felvetődött elképzelésben már egy komplett kárpitozott kanapé van a villamos elé építve.
Az ütődés elleni védelem nem volt halott ötlet. Szokták ilyenkor a mozgási energiát emlegetni, de a fizikát rendesen megtanulók ráismernek az impulzus (más néven lendület) fogalmára, ami mindig a tömeg és a sebesség szorzata, ez egy ütközéskor megváltozik. Minél hosszabb idő alatt zajlik le egy adott impulzusváltozás, annál kevésbé terheli meg az ütköző testet. Az autók biztonsági öve nem véletlenül van egy speciális sűrű szövetből, mert az autó ütközéses megállásakor ez a szövet az utas előrelendülésekor egy kicsit megnyúlik (ezért kötelező a baleset után a teljesen épnek látszó biztonsági öv cseréje), ezzel egy kicsi időt hagyva az emberi test lefékeződésére. Igaz, hogy ez az idő tizedmásodperc nagyságrendű, de egy merevebb rögzítés csak századmásodpercnyi időt adna teljes megállásig, és a kettő közötti eltérés testre gyakorolt hatásáról a mentősök sokat tudnának mesélni.
A villamosok elé szerelt mentőkészülékekkel a kísérletek szerint (és a Budapesti Villamos Városi Vasút társaság a századforduló táján, részben a Komáromy-féle szabadalom nyomán szintén végzett gyakorlati próbákat) az volt a baj, hogy hiába értek le azok szinte a földig, az első ütközés után lepattanó test gyakran gyűrődött be a szerkezet alá, súlyos sérüléseket szenvedve. Nem ismerem a kísérletek részletes eredményeit, de feltételezem, hogy a mentőkészülékek hatásfoka valóban olyan rossz volt, hogy érdemes volt róluk lemondani. Szoktunk találkozni olyan véleményekkel, indokolt módon, hogy akár egyetlen ember életének megmentése is okot adhat egy újítás bevezetésére, de lehet, hogy tényleg fölösleges volna a velük való ügyeskedés, ezt a baleseti kivizsgálók nyilván jobban tudják.
A villamosok sebessége akkor egyébként jóval kisebb volt, mint ma. 15-20 km/h csúcssebességről beszélhetünk, ma viszont 40-50 km/h sebesség a gyakori. A balesetek tanulságaként már tudjuk, hogy ha akármilyen puhán is elhajítunk egy embert ilyen sebességgel, az nagyon összetöri magát a kemény földön akkor is, ha nem préseli maga alá a villamos. A jármű elé került ember ha nem is azonnal, de töredék másodperc után valóban felveszi a jármű teljes sebességét, ezt semmiféle hálóval, párnázattal, légzsákokkal nem lehetne megakadályozni, a többi pedig már befolyásolhatatlan.
@Vén motoros: Ez így, ahogy leírtad, teljesen logikus, akár lehet még az igazság is maga.Valszeg utána kéne olvasni authentikusabb nyelveken (angol?német?)a pontos élettörténetnek.Mindegy, végül is nincs sok jelentősége.
Az érdekes szavak tiltása szerintem biztos nem a gugli/fhazbúk érdeme, hanem vagy a blog.hu tiltja hivatalból, vagy pedig az adott blog szerkesztője.Inkább az utóbbira tippelek, mert a legtöbb blogban simán anyázkodnak is egymásra a kommentelők, a legdurvább szavakat is megfogalmazva.Egyébként meg ne húzd fel magad, használni kell a fantasztikus magyar nyelvet, mindenre van szinonima, vagy másik megfogalmazás, látod, te is feltaláltad magad. :-)
Én is szpésszel kellett írjam a zsici szót.Hát ez van.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.05.06. 19:32:36
Befele kell nyíljon az ablaktábla, az megold mindent.Ha kell, bent a helységben könnyebb kikötözni a pucoló személyzetet is.
Bejegyzés: A biztonságos(abb) ablaktisztításért
Innotéka 2023.10.27. 19:36:05
Bejegyzés: Egykezes telefonregiszter
_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2023.10.27. 19:07:19
library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_134021/?pg=2&layout=s
Bejegyzés: Egykezes telefonregiszter
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.09.04. 16:38:04
Bejegyzés: Elgázolás elleni mentőkészülék
Innotéka 2023.09.04. 11:20:33
Bejegyzés: Elgázolás elleni mentőkészülék
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.09.02. 19:04:27
Nem értem a következtetést. Ez a mentőkészülék természetesen nem segített volna, ilyen esetekre találták fel nem sokkal később a nyomás alatt nyitó légféket, amit aztán a villamosokban is alkalmazni kezdtek. Ettől még a mentőkészülék lehetett volna eszköz a gázolások ellen. Azért, mert nem old meg minden problémát, néhány problémát megoldhatunk vele.
Ha valaki olyan szerencsés, hogy birtokában van Petrik Ottó Technikai kuriózumok című kis könyvének (Gondolat Zsebkönyvek, 1977), az egy egész sor területen használni tervezett mentőkészülékről olvashat, a 112. oldaltól kimondottan a villamosokról van szó. A villamosok.hu/nza/bvv-a.html oldal legalján látható három különféle megoldásról is fénykép, a harmadik a Komáromy-féle hálós megoldás. Mindegyik azt célozza, hogy a villamos elé kerülő ember ne kerülhessen a kerekek alá. Mellesleg azt is megpróbálták elérni, hogy a balesetet szenvedő ember minél kisebb ütésnek legyen kitéve, ezért próbálkoztak rugalmas felületekkel, hálóval, ponyvával, egy Los Angelesben felvetődött elképzelésben már egy komplett kárpitozott kanapé van a villamos elé építve.
Az ütődés elleni védelem nem volt halott ötlet. Szokták ilyenkor a mozgási energiát emlegetni, de a fizikát rendesen megtanulók ráismernek az impulzus (más néven lendület) fogalmára, ami mindig a tömeg és a sebesség szorzata, ez egy ütközéskor megváltozik. Minél hosszabb idő alatt zajlik le egy adott impulzusváltozás, annál kevésbé terheli meg az ütköző testet. Az autók biztonsági öve nem véletlenül van egy speciális sűrű szövetből, mert az autó ütközéses megállásakor ez a szövet az utas előrelendülésekor egy kicsit megnyúlik (ezért kötelező a baleset után a teljesen épnek látszó biztonsági öv cseréje), ezzel egy kicsi időt hagyva az emberi test lefékeződésére. Igaz, hogy ez az idő tizedmásodperc nagyságrendű, de egy merevebb rögzítés csak századmásodpercnyi időt adna teljes megállásig, és a kettő közötti eltérés testre gyakorolt hatásáról a mentősök sokat tudnának mesélni.
A villamosok elé szerelt mentőkészülékekkel a kísérletek szerint (és a Budapesti Villamos Városi Vasút társaság a századforduló táján, részben a Komáromy-féle szabadalom nyomán szintén végzett gyakorlati próbákat) az volt a baj, hogy hiába értek le azok szinte a földig, az első ütközés után lepattanó test gyakran gyűrődött be a szerkezet alá, súlyos sérüléseket szenvedve. Nem ismerem a kísérletek részletes eredményeit, de feltételezem, hogy a mentőkészülékek hatásfoka valóban olyan rossz volt, hogy érdemes volt róluk lemondani. Szoktunk találkozni olyan véleményekkel, indokolt módon, hogy akár egyetlen ember életének megmentése is okot adhat egy újítás bevezetésére, de lehet, hogy tényleg fölösleges volna a velük való ügyeskedés, ezt a baleseti kivizsgálók nyilván jobban tudják.
A villamosok sebessége akkor egyébként jóval kisebb volt, mint ma. 15-20 km/h csúcssebességről beszélhetünk, ma viszont 40-50 km/h sebesség a gyakori. A balesetek tanulságaként már tudjuk, hogy ha akármilyen puhán is elhajítunk egy embert ilyen sebességgel, az nagyon összetöri magát a kemény földön akkor is, ha nem préseli maga alá a villamos. A jármű elé került ember ha nem is azonnal, de töredék másodperc után valóban felveszi a jármű teljes sebességét, ezt semmiféle hálóval, párnázattal, légzsákokkal nem lehetne megakadályozni, a többi pedig már befolyásolhatatlan.
Bejegyzés: Elgázolás elleni mentőkészülék
_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2023.03.03. 20:12:03
Bejegyzés: Ha túl hangos a zongora
gigabursch 2023.02.03. 08:51:33
Lesz bőven miről írnotok!
Bejegyzés: Blogunk valamelyest átalakul
Innotéka 2022.09.30. 20:26:49
Bejegyzés: Az egyenletes mozgás megjelenítője
gigabursch 2022.09.30. 18:09:20
Bejegyzés: Az egyenletes mozgás megjelenítője
gigabursch 2022.09.05. 17:28:39
Köszönöm, azt a cikket nem ismertem.
Bejegyzés: Az Office-alkotó űrturista
gigabursch 2022.09.05. 17:27:46
Bejegyzés: Aki először hasított itthon atommagot
Innotéka 2022.09.05. 16:37:32
Bejegyzés: Az Office-alkotó űrturista
gigabursch 2022.09.04. 11:16:00
Bejegyzés: Az Office-alkotó űrturista
CSOKKI MÁLNA 2022.05.29. 10:00:14
Bejegyzés: A vízimalmok megújítója
gigabursch 2022.05.27. 18:12:55
Sose tudtam róla ...
Bejegyzés: Az első magyar számológép készítője
gigabursch 2022.05.27. 18:10:33
S ez csak egy vékony szelet felszinkapirgálása volt...
Bejegyzés: A vízimalmok megújítója
gigabursch 2022.05.27. 18:09:13
Bejegyzés: Aki nélkül nem lenne számítógép
gigabursch 2022.05.27. 18:08:25
Dísz-lályk
Bejegyzés: Aki nélkül nem lenne számítógép
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.01.31. 20:41:51
Az érdekes szavak tiltása szerintem biztos nem a gugli/fhazbúk érdeme, hanem vagy a blog.hu tiltja hivatalból, vagy pedig az adott blog szerkesztője.Inkább az utóbbira tippelek, mert a legtöbb blogban simán anyázkodnak is egymásra a kommentelők, a legdurvább szavakat is megfogalmazva.Egyébként meg ne húzd fel magad, használni kell a fantasztikus magyar nyelvet, mindenre van szinonima, vagy másik megfogalmazás, látod, te is feltaláltad magad. :-)
Én is szpésszel kellett írjam a zsici szót.Hát ez van.
Bejegyzés: Feltaláló és színésznő egy személyben